Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fidde77
Hade bort mina hjullager fram för att byta bromssköldrar.
När jag monterade hjulnavet igen så trollade lagret lite isär och såg det efter att jag hade börjat att dra dit muttern, så då gick det inte att snurra på navet.
Så jag lossade muttern ingen och fick på navet med lagret riktigt tror jag, för det gick och snurra som det ska.

Såg i efterhand i VADIS att man skulle mäta ljupet från lagret till axeltoppen och det skulle vara 23mm(Tror jag att det stog) Så jag har inte mätt mitt ljup.
Kan man få det fel monterat? Det snurrar utan att det glappar och tar i. Drog den stora muttern med 100Nm och 45 grader.
Eller måste jag riva ner det ingen för att mäta ljupet?
För det stog i VADIS att när det är mindre ljup så skulle man fixera laget.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om en innerbana har ramlat ut behöver du lyfta i kulhållaren lite för att få in den. Ta en grov ståltråd eller en plåtremsa och vik till ett "V" 5-10 cm högt. Vik ut knappt en cm av "benen" Kläm ihop den och stick in den i navet. Låt den fjädra ut och haka tag under kulhållaren. Lyft lite samtidigt som du trycker ner banan.
Men har du dragit muttern när banan legat fel är det stor risk att du behöver byta navet...

Tryck alltid på innerbanan när du sätter på navet. Samma när du tar av det om det ska återanvändas, in med en skruvmejsel bakom och se till att banan följer med.
av fidde77
Drog mutten inte hårt, så jag kände att navet inte gick och snurra så då lossade jag den.
Men nu är det monterat och tycker att navet snurrar bra.
Och då borde det ju sitta riktigt?.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]