Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har precis fått bilen genom bilprovningen, men man konstaerade att en liten rund grej på bränsleledningen läckte lite grann. Fick ingen anmärkning, men den ser rostig ut och behöver bytas. Gick in till den lokale Volvohandlaren och ville köpa en sådan. De hade inte hört talas om en sådan och hade aldrig sålt någon. Killarna på vekstaden sa att de aldrig hade bytt någon heller. Men, den går att beställa dock kostar den 1000kr!!! Artikelnumret är 1389725. Är det någon av er som bytt denna? Behövs den överhuvud taget, kan man helt enkelt plocka bort den? Mekanikern sa att de brara brukar sitta på turbobilarna, men min är ingen turbo. Om ni har bytt den, hur gör man med bränsleledningarna, de är ju av hårdplast? Tacksam för era synpunkter.

Motor: 2.3 B230FD
Som jag tolkade infon i tråden som I.H.P länkade till, så bör du kunna plocka bort den utan något problem!

Tydligen kan det inte vara standard, då den verkar väldigt ovanlig. Alltså låter ett servicealternativ (som anges) väldigt rimligt. Testa plocka bort, och lyssna sedan på pumparna. Byt filter samtidigt, om detta inte är gjort! Och har du möjlighet, tryckmät systemet så allt verkar i sin ordning.
metalHJ skrev:Som jag tolkade infon i tråden som I.H.P länkade till, så bör du kunna plocka bort den utan något problem!

Tydligen kan det inte vara standard, då den verkar väldigt ovanlig. Alltså låter ett servicealternativ (som anges) väldigt rimligt.
Betyder termen servicealternativ att detta är eftermonterade grejor?
Den kom till för att ta bort ljud från pulser i trycket när insprutarna öppnar och stänger. Står du ut med lite tickande så släng bort den!
Backventilen sitter i pumpen, men ackumulatorn håller ju kvar trycket lite längre om backventilen inte är helt tät eller om det droppar lite ur en spridare. Den skulle kunna underlätta varmstart lite iom det. (När du stänger av en varm motor finns det risk att bränslet börjar koka i railen och orsakar ångblåsor.) Men pumpen ska gå nån sekund när du sätter på tändningen för att fixa det. Och det behövs inte många varv på startmotorn innan det har spolat igenom nytt bränsle där heller.
Tackar för tipset, jag ska ge mig på detta i helgen om jag hinner. Plockar bort den och försöker lappa ihop slangen, hur högt tryck är det i den förresten?Sitter ju en pump i tanken. Återkommer med rapport om det blev någon skillnad.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android