Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo-740GLT
Allt med diagnosboxen och instruktionerna är egentligen ganska tydliga men jag är inte så bra på volvo, ÄN :wink: .

Jag lär mig en hel del av det här, många av er har grymmt bra erfarenhet och bra råd, man tackar.

Vidare gällande en ny motor så känner jag precis som 945S, men jag har inget bättre val än. Satte in helt nya stift idag för att helt utesluta alla misstankar, det hjälpte inget, problemet sitter i cylindervalven och ventlierna verkar det som.
av 945S
Jocke S. skrev:
945S skrev:Meddelande till admin: instruktionerna för hur man läser felkoder behöver förtydligas.

Volvo-740GLT: man behöver inget instrument, allt sitter i motorrummet. Läs tråden om felkoder.
Tycker att instruktionerna är väldigt genomgående! Vad behöver förtydligas?

Kanske en bild av diagnosboxen? Typ: Bild
Jag bara noterar att jag själv hade problem att uppfatta att all diagnosutrustning satt under huven när jag skulle testa för första gången, trots läsande av felkodstråden. Samt att flera andra verkar ha samma problem, baserat på diverse inlägg på sistone.

Ja en sån där bild kanske kan vara bra. Ännu bättre med en bild på var i motorrummet de sitter, samt ett förtydligande att "testkabeln" sitter fast på uttaget så man inte får intrycket att det är något instrument man måste bygga eller köpa.
Användarvisningsbild
av Volvo-740GLT
Instruktionerna är ganska tydliga men det är jag som behöver mer volvo teori och praktik!
Genombrottet med felsökning kom när jag hänvisades till tändstifts bilderna :-)-)

Jag fick ett chockpris idag av mekanikern som räknade ut att det skulle kosta mig 9500kr för hela kalaset, Motor+montering :shock: . Förstår att det är mycket jobb men för de pengarna kan ju köpa en hyfsad volvo :roll:

Jag funderar nu på att själv skruv av toppen, lämna in den på verkstad för planing. :cry:
Min fråga är vad behöver jag veta on ventiler, packningar och montering :?: :!: .

Alla tips och råd är varmt välkommna :idea:
av 945S
Oljeläckage, om det nu är det, borde egentligen inte göra motorn okörbar. Jag tycker du borde försöka få fart på den så att man lättare kan felsöka. Så att du inte sätter igång några jätteoperationer i onödan, menar jag.

Kommer det bensin?
Kommer det gnista?
Kommer gnistan vid rätt tillfälle?
Om allt ovan stämmer tycker jag den borde starta, även om bara tre cylindrar går. Har du provat med startgas?

Prova kompressionen kanske kan vara bra. Om du vrider runt vevaxeln för hand, känns det som om alla cylindrar har ungefär samma motstånd (vet inte om man kan utläsa något vettigt av detta egentligen men det borde väl säga någonting, annars får väl någon som vet bättre säga stopp). Eller köp en kompressionsprovare helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Volvo-740GLT
Jag fick mig en rejäl chock av mekanikern igår, Motor+byte kostar 9500kr :shock:

Det jag funderar på nu är att själv skruva på motorn och försöka laga den, men jag behöver tips, råd och vägledning! finns något enklare sätt att åtgärda felet i fyrans cylinder eller måste man plocka toppen,plana och byta alla packningar och dylikt?
Användarvisningsbild
av Volvo-740GLT
detta är tokigt, jag ser inte mina inlägg ibland, därför skriver jag samma sak igen.

Bilen går, men trögt, myckt trögt. Tomgången är helt ur balans. Alla cylindrar funkar men trögt.
Det finns motortätnings medel som man kan hälla direkt i motorn, kan det vara något att testa?
av metalHJ
Du fick byta halva motorn? Tog du tigersågen och fimpade ett annat block på hälften och limmade dit med PL400 eller? ;) :lol:

Ursäkta skämtet, men det lät lite roligt. Så allt berodde bara på en dålig ventil till fjärde cylindern misstänker jag? Det är skillnad på halva motorn, och en ventil :lol:

EDIT: Såvida inte delar av denna ventil ramlat ner i cylinderloppet, krossats av kolven och sedan åkt ner i vevhuset och åkt lite karusell. Och på köpet riva upp cylinderväggarna. Om fallet var liknande, förstår jag vad du menar om du fick byta halva motorn.
av metalHJ
Dåså, gamla rödblockare finns det gott om så det borde inte kostat dig en förmögenhet :) Fixade du jobbet själv?
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android