Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stefan68
Vänligen knäck den här nöten den som kan,själv ger jag upp snart...

745:an som startmotorn hängde sig på, och låg och rullade med då motorn gick, detta upptäcktes naturligtvis då det var försent och "surret" från motorn försvann och startmotorn brann upp. Så långt inget konstigt, ny startmotor införskaffas (ej volvo orginal) och monterades. Startar utan problem, men grund problemet kvarstår, den går inte tillbaks. Ok, fel på tänningslåset tänker man då ( och alla andra med som man talar med) river nyssnämnda lås och kopplar förbi och provar alla möjliga varianter bara för att inse att problemet finns ändå kvar då man kopplar direkt från batteriet till stift på starten, vilket torde betyda att startlåset inte har med saken att göra. Så nu kommer det knepiga, då man "tjuvstartar" direkt på startmotorn genom att lägga en skruvmejsel mellan plus och startstift så startar bilen exakt så bra som den ska, men... då samma startstift ansluts via en kabel till plus på batteriet (vilket i mina ögon är i princip samma sak) så startar den men åtta gånger av tio så ligger startmotorn på och rullar med motorn ända tills den stängs av, då den går tillbaks.

??? jag fattar ingen ting. Ett mekaninskt problem tänkte jag ett tag och krökte ryggen över blocket och filade bort alla grader på startkransens kuggar genom startmotor hålet, men icke.
Någon som har en teori kring detta får gärna dela med sig innan jag klöst sönder det lilla hår jag har kvar på skallen...
av stefan68
Jotack, det var dom jag filade, men visst kan det fortfarnade vara där det spökar. Grejjen är att om det är ett sådant mekaniskt problem så borde (?) väl inte starten gå tillbaks alls tycker jag, vilket den gör nu då jag stänger av motorn.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]