Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har ett problem. Ibland när jag kör längre sträckor så kommer ett vinande ljud från vänster hjulhus, kan det vara hjullagret? Det låter dock bara ibland...o när bilen gått riktigt varm oxå. En del säger att det är krängningshämmarren, eller fjäderbenslagret. Ja vet inte vad jag ska göra....ska jag chansa på att det är hjullagret..? Bilen har gått 27 000 mil.

Tack på förhand...//Joakim
Användarvisningsbild
av Ante018
Fjäderbenslagret sitter inte det uppe i tornet?det rör sig bara om du svänger och är det slut så knakar det knäpper det..gjorde ren mina och hade i nytt fett..nu är dom tysta och jag är gladare
av Kleen
Jo...de knäpper lite när jag svänger kraftigt oxå....fast de ljudet har jag vant mig vid. Får smörja upp det oxå då....fast ja undrar va det vinande stegrande ljudet kan vara....det kommer o går under långkörningar, och så plötsligt blir det tyst igen = skumt....
Användarvisningsbild
av Ante018
Är du säker på att det kommer framifrån och inte från växellådan?kan ju vara ett hjullager,men vad vet jag :oops: prova att ringa Upplands motor och fråga killarna på verkstan..dom brukar vara hjälpsamma 018-160160 direkt till verkstan...det kostar ju inget att fråga....mvh Ante ps:prova att söka på volvo 7/900 klubbens forum...där har jag fått mkt hjälp av alla underbara volvo proffs..skicka ett PM till mig om du inte kommer in,så hjälper jag gärna till :D
Användarvisningsbild
av Yrrah
Jag upplever samma vinande ljud, fast från höger fram. Ljudet kommer och går när jag rör lite på ratten (i fart). Låter som om något skulle ligga på tex bromsskivan, men då borde det å andra sidan inte försvinna så snabbt.
Inkörning av ny V60 T6 2026

Hej, Jag skall plocka ut en ny V60 T6 Nordic Edit[…]

Hej! Först undrar jag på vad den hä[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer […]

Tjena, bestikade min bilen första gånge[…]