Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av startrooper
har konverterat min volvo 945 turbo 1994:a till etanol genom en linjär bränsletrycksregulator

när jag körde på bensin förr drack den 1,2 liter milen i blandad lugn körning nu efter konv medren E85 i tanken ca: 1,8 liter etanol per mil i blandad lugn körning.

vad kan vara galet för tycker att det blev lite väl mycket då alla andra fått marginella höjningar på sina bilar efter konvertering.

jag har endast mätt i en tank den första tanken.btr var ställd på rätt höga 5 bar i den första tanken, men jag kunde vrida ner den i dag till endast 3,5 bar utan hack o ryck.Vet inte om högt bränsle tryck kan göra så att den dricker mer är ju inte insatt i motorer så mycket.

har mätt efter varnings lampan för bensinen då den började lysa tankade jag 20 liter etanol och den började lysa igen efter jag kört 11 mil exakt 1,81 liter milen.

det blev deprimerande då den drack 1,2 blandad förr med trimchipp o vassare kam renoverad topp och levererar 260 hkr så det tyckte jag var ok då så fick man chocken med etanolen.

kanske får tanka en full tank o se blandad körning på en längre period än 20 liter kanske.

Någon som har tips?förslag?

Mvh

Dennis T.
av 945S
1.8 är inte så vansinnigt mycket. En ökning på 30-40% verkar de flesta få och det stämmer med teorin. Etanol innehåller mindre energi än bensin alltså kommer den dra mer. Vänta några tankar innan du drar några slutsatser. Styrenheten kanske behöver lära sig ett tag innan det funkar optimalt.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android