Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av a04svest
Hej tänkte höra om någon kan hjälpa mig med att min volvo 745 86 B230E inte vill starta.

Jag har gnista och bränsle, bränsle pumparna och relät är uppmätta och fungerar, jag har bytt tändmodulen för jag trodde den var trasig. Kollat så inga givarkontakter glappar.
Men bilen startar fortfarande inte har sökt runt på forumet om info men hittar inget.

Kan det vara styrboxen som gett sig hur kan jag mäta vidare? någon som har något tips så blir jag mer än glad :)
230E har mekaniskt sprut, alltså ingen styrenhet. Tändsystemet har en, men gnista finns ju.
Kolla efter tjuvluft, stora läckor gör att skivan inte lyfter i mängdmätaren = inget bränsle.
Kamremmen är hel om du har gnista, men den kan ju ha kuggat över.
Sparkz skrev:230E har mekaniskt sprut, alltså ingen styrenhet. Tändsystemet har en, men gnista finns ju.
Kolla efter tjuvluft, stora läckor gör att skivan inte lyfter i mängdmätaren = inget bränsle.
Kamremmen är hel om du har gnista, men den kan ju ha kuggat över.

tusen tack för tipsen , skall kolla upp detta genast :)
har nu kollat upp alla möjligheter till tjuvluft, kamremmen står rätt den startar fortfarande inte :( suck!
den ger lite antydning till tändning när jag matat start motorn ett bra tag och inte ger någon tillstymmelse till gas. Gnistan är klar som jag nämde tidigare, fast tändstiften är väldigt fuktiga så någon form av bränsle dyker in men inte i rätt proportion verkar det som.

kan även nämna innan detta problem uppstod så hade en "vakumslang" som går direkt in till insuget lossnat jag monterade tillbaka den slangen då och bilen startade, till efter 4-5 min då jag fick åka och hämta min sambo och dotter som åkt iväg för att bogsera bilen hem igen :(

har ni några mer ideer vad som kan vara knasigt eller gått sönder? eller är det dags att köra bilen till skroten?

varma hälsningar
av 945S
Jag tycker ändå det låter som om gnistan kommer vid fel tillfälle, om du är säker på att det kommer bränsle.
Du kan ju testa med tändinställningslampa för säkerhets skull (nu blev jag iofs osäker på om detta funkar vid start).
Har du provat med startgas?
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android