Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Morgan M
Behöver hjälp med min volvo 740-88 b230F.Det började i våras med att den var svårstartad när det var varmt ute,men väntade man till morgonen därpå så startade den direkt.Men nu vill den aldrig starta.Förrutom om man pumpar med gasen (vilket man inte ska göra,jag vet, :( men testade bara),då startar den efter ett antal varv.Har ingen diagnostikenhet.Stiften blir blöta,samt att jag har gnista.Har provat och bytt luftmassemätare.Någon som vet vad det kan vara för fel.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Startar den om du ger den startgas?

Kollat med startgas om den tar mycket tjuvluft där du har packningar
och slangar på insugsidan?

Har du mätt på LMM ?
Denna guide har jag norpat från någon som är duktig på Volvobilar ;-)

LMM inkopplad:
Spänning mellan stift 2 & 3 (tändning på) = 1,25 - 1,30 volt.

LMM urkopplad:
Spänning mellan stift 5 & jord (tändning på) = batterispänning.
Resistans mellan stift 1 & jord (tändning av) = 0 ohm.

Börja med att koppla ur kontakten och mät resistansen (ohm) mellan
stift 1 på kabeln (blotta gummidamasken mot kabeln så ser du
nummermarkeringarna) och (bra) jord. Ska vara 0 ohm.
Vrid på tändningen, läge 2 (körläge) och mät spänningen mellan
stift 5 på kabeln och jord. Ska vara batterispänning.
Koppla in LMM och mät spänningen mellan stift 3 och jord.
Ska vara 1,4 (1,35-1,42) volt.
av metalHJ
Denna metod att mäta upp LMM, fungerar den lika bra på sexorna? Misstänker nämligen min LMM i felsökandet av 960'in. /Pontus
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Spänningen mellan stift 3 & 2 (jord) varierar beroende på vilken LMM man har.
LMM med spänning enl. ovan (1,25 - 1,30 volt) har bosch-nr: 0 280 212 007 (Volvo-nr: 1346645).
av metalHJ
Nu vet inte jag artikel nummret på min LMM, men kanske någon kan upplysa? Vore intressant att mäta upp och veta om den är reko eller inte... Jag fick nämligen felkod på LMM sist, raderade koden och har inte återkommit sen dess! Mäter jag upp den själv, vet jag om den är okay eller inte :) bilen är en 960 med B6304F
Användarvisningsbild
av Jocke S.
metalHJ skrev:Nu vet inte jag artikel nummret på min LMM, men kanske någon kan upplysa? Vore intressant att mäta upp och veta om den är reko eller inte... Jag fick nämligen felkod på LMM sist, raderade koden och har inte återkommit sen dess! Mäter jag upp den själv, vet jag om den är okay eller inte :) bilen är en 960 med B6304F
Din LMM bör ha Bosch nr: 0 280 213 012. Mellan stift 3 (signal) & stift 2 (jord) ska det vara inom ramen: 1,38 - 1,43 volt.
Mät med LMM inkopplad och tändningen på... :-)-)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
igelkottar skrev:Tack för infon Jocke :D
Allt skulle vara lättare om alla givare (av samma) hade lika värden... :lol:
av Morgan M
Har äntligen tagit tag i problemet,och bytt bränslepump under bilen p:Nu funkar den igen som den ska :D .
Blev en pump från biltema :???: 499:-istället för 2398:- på volvo :shock: .Den funkar men låter lite kontigt (man får väl vad man betalar för).

Tack för hjälpförslagen!.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android