Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johan F
Hej !

Vid start och speciellt kallstart, så går tomgången ned alldeles för mycket, motorn håller precis på att dö.
Efter typ tio sekunder så går tomgången upp igen. Hjälper man till med gas så förvärras problemet när man väl släpper gasen.

Vid varmstart (utan gashjälp) så startar motor med mycket låg tomgång efter lite extra malande med startmotorn.

Det är en 945 1993 med stora turbon, och bilen har gårr 31000mil.

Någon som har tips på vad som är fel ?

Tacksam för hjälp !!

/Johan F
Hej !

Ingen varningslampa för Lamdasond tänd, så det verkar betyda att jag heller inte har några felkoder.

Hur får man annars tag i en testkabel ?

Någon som kan hjälpa mig med mina tomgångsproblem utan felkoder ?

/ Johan F
Johan F skrev:Hej !

Ingen varningslampa för Lamdasond tänd, så det verkar betyda att jag heller inte har några felkoder.

Hur får man annars tag i en testkabel ?

Någon som kan hjälpa mig med mina tomgångsproblem utan felkoder ?

/ Johan F
Du kan ha felkoder trotts att inte varningslampan tänds... Lyft på locket till diagnosdosan. Testkabeln sitter i locket!
Var ute och kollade; inga felkoder varken på bränslesystem eller tändningssystem.
Vilket felkodssystem har jag på en 945 B230FT 1993 ?

Vad att göra härnäst ?

Tycker det är en aning bättre när vädret är lite fuktigare som idag ?

Tacksam för tips !!

Mvh Johan F
Vild gissning bara, men jag har för mig att det finns en "tomgångsmotor" eller något liknande. Det verkar ju ha med varvet på tomgång att göra. Sökning i forumet efter detta kanske kan ge någonting nyttigt.
Har sökt på forumet, men hittar inte samma problem. Tomgångs problemen som är upptagna handlar mycket om att tomgång faller under körning dvs varm motor.
Mitt problem gäller start. Vid varm motor fungerar tomgången bra.

Läste lite om koksat spjällhus, kan det vara något att rengöra detta ?
Hur rengör man bäst utan att ta bort spällhuset ? Pensla med dieselolja och försöka blåsa rent ?
Vilket sätt fungerar bäst ?

Tack för era svar !

/Johan F
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android