- ons 09 nov 2005, 21:08
en lite fråga. e det lönt att bara byta toppen på en volvo b230A. till en turbo topp? vill ha lite mer pulver, vad gör jag? tackar på förhand/ micke
Moderator: Moderatorer
Ramon skrev:Jag tycker inte att turbotopp är en bra lösning för sugmotorer. Tallriksdiametern på ventiler är generellt alltid mindre på turbomotorer. Sugmotorer har större diameter. Jag skulle påstå att du får en segare motor enbart med en turbotopp. Om du absolut vill pyssla med topp då skulle jag rekommendera en som heter 531. Det sitter på B230FB motorer. Glöm inte att FB motorer har elektronisk insprutning så jag vet inte hur den toppen fungerar ihop med en förgasarmotor.Nä, nu tror jag du får läsa på lite, oavsett vad det är för typ av topplock, 160,398,405,530 eller 531, så har dessa topplock samma storlek på ventilerna, dvs 44mm insug och 35mm avgas, detta oavsett om de sitter på en sugmotor eller på en turbomotor.
Om du vill behålla förgasare på din motor använd "V" kamaxel som jag skrev tidigare. Förgasarmotorer (A-motor) fungerar ej bra ihop med kamaxlar från insprutningsmotorer. Med V-kam kommer du att få en annan öppningsvinkel, ventilerna öppar mer (djupare), dock kommer motorn att arbeta bättre på högre varvtal (den maxinmala vridmomentet flyttas till ett högre varvtalsområde) än vad man är van vid med original kam.
IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg