Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fabbebock
en lite fråga. e det lönt att bara byta toppen på en volvo b230A. till en turbo topp? vill ha lite mer pulver, vad gör jag? tackar på förhand/ micke
Användarvisningsbild
av Ramon
Att byte bara topp rakt av kommer inte att hjälpa. Vill du inte lägga ner alltför mycket pengar rekommenderar jag att köpa en "V" kamaxel. Vi hade en 740 en gång i tiden med en A-motor och vi gjorde likadant. Om du behåller originaltoppen använd endast V-kamaxel. Du kommer att tappa effekt med andra kamaxlar i och med att motorn är en förgasarmotor. V-kamaxeln är original i B230E motorer (även i B200E).
av fabbebock
hej igen. om jag nu bytar till turbo toppen, skall jag då sätta på v kam tycker du? hur mycket kan det göra i effekt? vad mer kan man göra för en billig peng? tack på förhand
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag tycker inte att turbotopp är en bra lösning för sugmotorer. Tallriksdiametern på ventiler är generellt alltid mindre på turbomotorer. Sugmotorer har större diameter. Jag skulle påstå att du får en segare motor enbart med en turbotopp. Om du absolut vill pyssla med topp då skulle jag rekommendera en som heter 531. Det sitter på B230FB motorer. Glöm inte att FB motorer har elektronisk insprutning så jag vet inte hur den toppen fungerar ihop med en förgasarmotor.

Om du vill behålla förgasare på din motor använd "V" kamaxel som jag skrev tidigare. Förgasarmotorer (A-motor) fungerar ej bra ihop med kamaxlar från insprutningsmotorer. Med V-kam kommer du att få en annan öppningsvinkel, ventilerna öppar mer (djupare), dock kommer motorn att arbeta bättre på högre varvtal (den maxinmala vridmomentet flyttas till ett högre varvtalsområde) än vad man är van vid med original kam.
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tror inte det ger så mycket att laborera med topp och kamaxlar så länge den där flaskhalsen till förgasare sitter kvar...
Samma sak åt andra hållet: Ett par Weber-48:or gör ingen större nytta på en originaltopp.

Men ska du göra något så sätt i en annan kamaxel. Större kanaler/ventiler/lyft är nog meningslöst (flaskhalsen igen) men andra ventiltider kan göra en del. Mindre jobb än att byta topp med...
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Ramon skrev:Jag tycker inte att turbotopp är en bra lösning för sugmotorer. Tallriksdiametern på ventiler är generellt alltid mindre på turbomotorer. Sugmotorer har större diameter. Jag skulle påstå att du får en segare motor enbart med en turbotopp. Om du absolut vill pyssla med topp då skulle jag rekommendera en som heter 531. Det sitter på B230FB motorer. Glöm inte att FB motorer har elektronisk insprutning så jag vet inte hur den toppen fungerar ihop med en förgasarmotor.

Om du vill behålla förgasare på din motor använd "V" kamaxel som jag skrev tidigare. Förgasarmotorer (A-motor) fungerar ej bra ihop med kamaxlar från insprutningsmotorer. Med V-kam kommer du att få en annan öppningsvinkel, ventilerna öppar mer (djupare), dock kommer motorn att arbeta bättre på högre varvtal (den maxinmala vridmomentet flyttas till ett högre varvtalsområde) än vad man är van vid med original kam.
Nä, nu tror jag du får läsa på lite, oavsett vad det är för typ av topplock, 160,398,405,530 eller 531, så har dessa topplock samma storlek på ventilerna, dvs 44mm insug och 35mm avgas, detta oavsett om de sitter på en sugmotor eller på en turbomotor.
Det som då skiljer topparna åt är insugskanalen, 160, 398 och 530 har liknande insugskanaler, 405 och 531 har något större insugskanaler, avgaskanalerna är det dock ingen skillnad alls på mellan topparna.

fabbebock, i ditt fall går en 405-topp lika bra, är den då från en insprutarmotor får du lov att täppa igen hålen för spridarna, men det är rätt lätt.
531-toppen har nämligen uttag för fördelarren i bakkant på toppen, och det är inte lika lätt att täppa igen.
Sen är nog en V eller en VX-kam två bra val, du kan oxå fundera på T-kammen, dvs den som sitter i turbomotorerna orginal. KG-Timing rekomenderar den kammen till just A-motorerna, blir bättre drag och mindre soppaförbukning enligt dom.
av fabbebock
hmmm nu fick jag mycket att tänka på hehe... hmm då e det samma sak som att jag kan ta kamen från min turbomotor. tror det e en b230f. den e från 86 iallafall. eller??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Alla 230 har hål för fördelaren bak i toppen. På motorer med fördelaren fram (A-motor i 740 och samtliga i 240) sitter det en plugg där, det är bara att skaffa en sån och trycka i.

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p&a[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Hej! Jag har fått exakt samma felkoder. Hur […]

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg