Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo röd
Hej

Hoppas någon kan hjälpa en förtvivlad volvo 740 ägare. Har en 740 av årsmodel 1988.
Nu haft problem med att den inte startar.

Startmotorn går runt. Men får inte fram någon gnista på tändstiften. Byt slutsteg (tändmodul) byt startkontakt
tändspole, tändkablar, fördelare och rotor. Även provat byta styrboxen (den som sitter vid pedalstället)
'Provat att mäta mig fram men det är inte lätt att få fram dom uppgifterna att dom stämmer.

Det är samma sak hela tiden ingen gnista.

Läst på forumet och pratat med folk om halgivaren.
Först köpt en och försökte byta den, inte lätt nu osäker om jag har skadad den plåt som skyddar halgivaren ?
Så jag blev tvungen att åka på skroten och köpa en komplett fördelare med halgivare, men som sagt jag vet inte om den är hel ? Eftersom jag fick demontera den själv från en skrotbil.
Efter detta byte så tycker jag att den börja rassla, låta konstigt när jag försöker starta den.

Nu förtvivlad vet inte vad jag skall göra. När man pratar med dom som mekar så är det ingen som förstår vad som är fel. Inte jag heller det är ju inte en avancerad teknisk bil.

Någon som kan hjälpa mig med detta problem skulle vara väldigt bra, tack på förhand.
av 945S
Rent allmänt så bör du nog sluta byta delar på måfå, det kan bli dyrt utan att göra någon som helst nytta.

Jag är inte helt hemma på 740:s tändsystem men jag antar att du kollat att det är 12V fram till tändspolen till att börja med?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Med tändningen på (läge 2), ska det vara batterispänning på stift 15 på tändspolen (blå kabel).

Hallgivaren testar man genom att koppla in en extra kabel på det mittre stiftet till hallgivaren. Kontakten skall sitta i hallgivaren! Ta bort den röd/vita kabeln från tändspolen (stift 1)!
Koppla en voltmätare mellan den nya tråden och jord. Vrid på tändningen till läge 2.
Vrid runt motorn (för hand) med hjälp av ett spärrskaft på remskivans bult (medurs).
Voltmetern ska pendla mellan 0-0,07 volt och 1,8-8 volt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Och har du en lös fördelare är det enkelt att bara koppla in den och vrida den för hand med tändningen på.

Hej. Min inre backspegel glappar och är sv&ar[…]

Backljus

https://feber.se/bil/johan-har-installerat-extralj[…]

Hej! Jag har fått en rejäl punktering […]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]