- tis 19 okt 2004, 21:13
#2021
Hej,
Jag har ett skumt fel med tomgången på min 740 1990 med B230F.
När jag kört i mer än 130 kmh (ops) vid tex en omkörning så hänger sig tomgången på omkring 1000-1100 rpm. Jag får bort felet genom att stänga av motorn och återstarta den varvid den någon sekund hänger kvar däruppe vid 1100 rpm och ramlar sedan ner till normala 750 rpm.
Kör jag i max 130 kmh så händer aldrig detta.
Jag har tidigare hört att man kan behöva rengöra gasspjällhuset. Stämmer detta ? Har rengjort tomgångsmotorn tidigare, och kopplat loss luftslangen till filtret och rengjort innanför spjället. Fick bort en massa sot.
En mek påstod att man skall montera bort huset som sitter under gasspjället/kontakten och som har en arm med kulled kopplad till sig ?
Någon som har erfarenhet av detta, och vet vad han talar om ?
Vidare så blir det struligt vid varmt väder och bilen stått parkerad i starkt solsken ett par timmar, eller om jag kört bilen varm.
Då är bilen tjurig att få igång och har dålig/låg tomgång. Ofta på sommaren försvinner tom tomgången och bilen kan få för sig att tjuvstanna om man blir stående i kö. Man får då hålla igång motorn med gasen och rusa motorn ett par gånger så brukar det ordna till sig tillfälligt.
Vid kallare årstider märks knappt några fel...
Kanske felen hänger ihop...
Mvh Tobbe
Jag har ett skumt fel med tomgången på min 740 1990 med B230F.
När jag kört i mer än 130 kmh (ops) vid tex en omkörning så hänger sig tomgången på omkring 1000-1100 rpm. Jag får bort felet genom att stänga av motorn och återstarta den varvid den någon sekund hänger kvar däruppe vid 1100 rpm och ramlar sedan ner till normala 750 rpm.
Kör jag i max 130 kmh så händer aldrig detta.
Jag har tidigare hört att man kan behöva rengöra gasspjällhuset. Stämmer detta ? Har rengjort tomgångsmotorn tidigare, och kopplat loss luftslangen till filtret och rengjort innanför spjället. Fick bort en massa sot.
En mek påstod att man skall montera bort huset som sitter under gasspjället/kontakten och som har en arm med kulled kopplad till sig ?
Någon som har erfarenhet av detta, och vet vad han talar om ?
Vidare så blir det struligt vid varmt väder och bilen stått parkerad i starkt solsken ett par timmar, eller om jag kört bilen varm.
Då är bilen tjurig att få igång och har dålig/låg tomgång. Ofta på sommaren försvinner tom tomgången och bilen kan få för sig att tjuvstanna om man blir stående i kö. Man får då hålla igång motorn med gasen och rusa motorn ett par gånger så brukar det ordna till sig tillfälligt.
Vid kallare årstider märks knappt några fel...
Kanske felen hänger ihop...
Mvh Tobbe