Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RoVi
Fick efter mycken möda och stort besvär av den trasiga givaren :evil: :evil: . Den nya givaren verkar ej passa men efter lite knabbande med den lilla hammaren fick jag in den till hälften sedan var det stopp. Vågar inte banka för mycket då jag är rädd att slå i sönder den. Finns det någon hemlighet jag behöver känna till för att utföra bytet utan att använda våld? ?:-/
(Givaren är Volvo original.)

Tacksam för hjälp
av RoVi
Hålet är rengjort och jag har smörjt med 5-56 innan jag började monteringen. Är det meningen att givaren skall kunna tryckas på plats utan hjälp av verktyg?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
RoVi skrev:Hålet är rengjort och jag har smörjt med 5-56 innan jag började monteringen. Är det meningen att givaren skall kunna tryckas på plats utan hjälp av verktyg?
5-56 smörjer inte tillräckligt... Använd hjullagerfett eller likn.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Senast jag bytte fick jag slipa/skrapa som en tok för att få i den nya för hand med hjälp av lite hjullagerfett. Hammaren är förbjuden på den nya givaren. :lol:
av RoVi
Tack för hjälpen! :-)-) :-)-)
En omgång med svinto plus silikonfett så gick det bra.
Stort minus till Bilia eftersom de inte informerade mig att det kostade 450 kr att släcka varningslampan, när jag köpte den nya givaren. :evil:
av SteffeB
RoVi skrev:Tack för hjälpen! :-)-) :-)-)
En omgång med svinto plus silikonfett så gick det bra.
Stort minus till Bilia eftersom de inte informerade mig att det kostade 450 kr att släcka varningslampan, när jag köpte den nya givaren. :evil:
Eeehhh, slocknade den inte själv när givaren var hel?
Släcka lampan annars brukar väl bara vara att dra ur säkringarna till ABS'en alternativt ta bort batterikablen i ca 30 minuter.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Det är väl inte så att den nya givaren gått åt :twisted: då du försökte montera den utan fett? Mät resistansen vid kontakten!
Lyser ABS-lampan hela tiden?
av RoVi
Nej då. Givaren är i funktion. Jag fick hjälp av en granne vars lillebror är bilmekare. Han kopplade in bilen på datan på sitt jobb och tog bort felkoden alldeles gratis :lol:. Så nu lyser inte lampan längre. Han nämnde dock ingenting om att det skulle räcka med att koppla av batteriet eller säkringen.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]