Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av magnusrx7
745 1990, B230F

Har tappat spänningen till pumparna.

Efter reälet finns det spänning men om man mäter vid den främre pupmen finns där inget.
Det sitter ett larm i mellan men där finns spänning på bägge sidor.

Den rosa kabeln som går från reälet splittas nu någonstans för att nå bägge pumparna, någon som vet var?
Skulle kunna koppla det så jag får ström från relä till främre pump men vore bättre att försöka hitta ev kabelbrott eller vad det nu är.

Kontakten som sitter under förarstolen är strömlös så det är inte den sladden heller.
Troligtvis ligger felet under instrumentpanelen.

Tacksam för lite hjälp!

PS om någon behöver hjälp med wankelmotorer så kan ni höra av er *s*

// magnus
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vid säkring nr. 11 Det är bara förpumpen som går över säkringen, strömmen till den stora är tagen innan.

Bild
av magnusrx7
Jahaja, då har man spenderat några fler timmar....

Följande har hänt.

Efter mycket om och men kom jag fram till att Hallgivaren kanske inte funkade som den ska. Som jag fattat det efter samtal med några så kan den låsa vitala delar i elcentralen om den inte funkar.

Sagt och gjort, beggivare inhandlades på Jönköpings Bildemontering för 213:-

In med den och se den går! Varmkörde och tog en sväng, gick som klockan... stannade en stund och startade igen, inga problem.

Åkte hem (med andra bilen) och tog en bit mat. Frugan följde med in så vi kunde ta hem pärlan men då är det samma sak igen!!!!
Puttade in skiten i garaget och åkte hem, nu blir det ett par kalla öl och om någon har några fler tips så kollar jag igen sent i morgon!

MVH// Magnus
av magnusrx7
Kan det vara tändmodulen som har samma effekt?

//magnus
av magnusrx7
Tändmodul bytt, ingen skillnad.

Sökandet fortsätter.
Gonatt//Magnus
av magnusrx7
Då har man lärt sig något nytt igen!

Efter bytet av hallgivaren gick den ju ett tag...
När jag kollat elen ytterligare en gång så hade jag återigen ingen spänning till pumparna.

Felet nu var reälet!

Efter en liten omlödning och kontroll av funtionen så funkar nu allt igen!
Funktionen var inte så lätt att kolla det blev mycket kablar....

Nu är allt dock frid och fröjd igen.

//Magnus
Användarvisningsbild
av Sparkz
magnusrx7 skrev:Efter mycket om och men kom jag fram till att Hallgivaren kanske inte funkade som den ska. Som jag fattat det efter samtal med några så kan den låsa vitala delar i elcentralen om den inte funkar.
MVH// Magnus
Idén är att pumpen bara ska gå när motorn går, om du krockar och en slang går av ska den inte kunna tömma hela tanken på det varma grenröret. Styrenheten skickar signal till relät när den får varvtalssignal från tändsystemet.

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]