Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej!
Jag har en 740 GL från 1992. Den har börjat att spöka vid start. Vissa dagar inga problem, ibland vill den inte alls. Bränslepump och bränslepumpsrelä är bytt sedan två år, och pumpen går när man vrider om tändningen. Felet kom första gången i samband med att det var nästan 30 grader ute. Bilens diagnossystem indikerar inga fel.

Tändmodul? Bränslefiler? Luftmassemätare? ?:-/

Tacksam för tips!

/DBS
av DDD
Har du larm med startspärr? Vilket larm i så fall? Vad händer när du vrider om nyckeln, får du någon respons från bilen, går startmotor runt etc...

MVH
av DBS
Hej igen!
Bilen har inget larm eller startspärr.
När jag vrider om tändningen så surrar bränslepumpen, det klickar till i elkomponenter under huven och startmotorn drar runt lika piggt som vanligt, men tänder gör den inte.
Förra gången det hände så tog jag bort batteripolerna och lät bilen stå i ca 15 minuter. Då startade den på andra försöket och gick perfekt. Testade detta i förrgår och lät bilen stå utan ström över natten, men det hjälpte inte denna gång.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Har du kollat om den får gnista?
Spridarrelät eller svänghjulsgivaren skulle jag nog kolla annars.
av DBS
Hurra!
Nu går 740:n som en klocka igen. :D

"Igelkottar" hade rätt - impulsgivaren på/vid svänghjulet var kass.
Tack för tipsen.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]