Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av peyote
Hejsan.

Det är så att jag har ett jobbigt problem, eller jag har skaffat mig ett.
Först rostade ena flänsen av på katalysatorsidan, så jag och en polare svetsade så den satt ett tag. Men sen så lossnade den andra flänsen på främre sidan. Sen lessnade jag och kapade av båda. Gick o köpte rör men det gick ju inte alls då det inte e samma omkrets på dem 2 olika rören. Nu sitter det ett skarvrör som håller båda rören på plats men det sitter inte alls bra så det läcker men inte lika mycket som förut.
Hur kan man lättast fixa detta, det finns endast 2cm rör på varje sida att fästa det nya (röret) på för på katt sidan så börjar ju själva katten där, och på den andra så e det lambdan som sitter i vägen.
Någon som kanke haft samma problem som jag eller har nån lösning på detta?
Tipsa mig gärna, kan tilläggas att jag har tillgång till svets men har inte kunskapen :)

Mvh Mathias
Användarvisningsbild
av lilleman
volvo har repsatser till katalysatorn
minns inte vad den kostade men det var värt pengarna.
det är ett rostfritt rör som är koniskt i ena änden.
man knackar in röret i katen och häftar fast det med svetsen.
knalla in på volvobutiken och hör. :D rörbiten är hyffsat lång så det blir nog inga problem med att fixa så att du får rätt längd.
om det främre röret också är paj så kan du ju alltid såga av en bit från en skrotad bil och skarva på.
eller hellre ta hela främre röret på skroten.
repsatsen från volvo innehåller tätningsringen som sitter mellan katen och det främre röret.
det är lätt att få dit repsatsen se bara till så det blir rakt innan du svetsar.

mvh/roger
av peyote
Tackar för båda svaren.
Nu har jag snackat med en kompis som kan hjälpa mig att svetsa ett rör som kommer att hålla ihop det hela. Men vad e det för diameter på rören?
Har läst lite överallt att det är olika tum på rören.

Mvh Mathias

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]