Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lindelande
b230f -88...bytt nästan allt....stift,kablar,spole,lock,rotor,hallgivare,tändmodul,lmm,bränslepumprelä...ingen gnista....kvar är väl styrboxen?hur vet jag om det är den det är fel på?
av bengtfj
Har du mätt upp vilken spänning du har vid tändmodulen?
av lindelande
har jag inte...vet inte hur jag gör det och vilka värden som förväntas...kan jag därigenom luska ut om det e boxen som e "körd"?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Har du kollat spridarrelät?

Gar du tillgång till multimeter?
av bengtfj
Om du inte har någon spänning så hjälper det inte att byta delar. Jag förutsätter att du har en multimeter och vet hur man använder den.
Lossa kontakten på tändmodulen och dra tillbaka gummiskyddet så att du ser kablarna.
Slå på tändningen och sätt en av mätpinnarna i hålet där den blåa kabeln sitter och den andra pinnen mot tex en av muttarna för fjäderbenet. Där skall du ha ca 12 Volt.
Om det inte finns spänning där; kolla om det finns spänning på båda sidor om säkring 12 och 13.
Om det finns spänning där så skall du mäta spänningen på den blåa kabeln vid alla skarvar från säkringsdosan ut till tändmodulen.
Om spänningen försvinner mellan två skarvar så har du hittat ett avbrott. Byt ut den trasiga kabeln eller reparera skarven och fortsätt mät tills du kommit till tändmodulen.

Mvh Bengt
av lindelande
fick gnista till slut,fråga inte hur det gick till bara fanns där rätt som det var,antagligen tändmodulen....
då infinner sig problemet att spridarna inte öppnar.....kolla"boxen"verkar omöjligt men vi hade tur och fick tag på en box billigt....så var det problemet löst!tackar alla som gett tips och råd,tack!"pärlan"rullar å går!

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]