Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cerwin
Hej!

Tror min automatspärr lagt av, 745-91.
Många ggr går det inte starta (slår inte till) till saken hör att även larm med spärr finns men problemen uppstår oavsett om larmet varit i gång eller ej.
Bytt startkontakten i t-låset hjälpte par veckor sen samma fel igen...

Upplever även att t-låset känns glappt, påverkas den av startkontakten? (glappet)
Nån som har erfarenhet av byte utav automat låde spärren?
av RolandR
Prova att koppla förbi den. Har för mig att det är två trådar som skall vara i kontakt med varandra för att bilen skall gå att starta.
Användarvisningsbild
av Cerwin
hur då koppla förbi?
Vet inte vart spärren sitter...
Tar man av kontakten på startmotorn (solonoiden) så går det ej att växla.
Den måste alltså ha samröre med automat spärren?
Användarvisningsbild
av Örnen
På en 240 med sitter två kablar i ett hölje på vänster sida av mittkonsolen under mattan. Den är överbyglad i ett kontaktstycke på en manuell medan de går fram till startspärren på en automat. (Den ena kabeln kommer från tändningslåset och går mot automatens startspärrskontakt som slår till/från beroende på vilket läge spaken är i vid startförsökstillfället. Den andra kabeln går från startspärren till startmotorn.) På en manuell bil är kabeln framdragen för att "vara redo från fabrik" för automatväxlad låda men eftersom en manuell inte har startspärr så är kablarna hopkopplade med en skarvkabel (bygling).
Den Borde vara liknande konstruktion på 740. Byglar du en automat så går bilen att starta i alla lägen vilket kanske inte är så bra att ha som permanent lösning men som felsökning kan det funka för att kolla startspärrens funktion. Går ju att mäta kontakten med multimeter när du kopplat ur kablarna.
Kanske står det något i Haynes rephandbok så du kan söka vilka kablar det är.

På min manuella 245 har jag monterat ett Cargard 950S billarm som jag kopplat via dessa kablar så jag uppnått en startspärr/immobilizer funktion. Då går inte bilen starta förrän larmets styrenhet slutit kretsen vid avlarmning/upplåsning.

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]