- mån 26 maj 2008, 17:10
Hej är helt ny på detta fantastiska forum och behöver nu lite svar på diverse frågor. Har försökt att söka efter trådar men hittar inte de svar jag söker.
Jag har en -94 945 Turbo +, b230ft med m90 lådan.
Fråga 1
Färgkod 601/155
Ska bättra på lacken lite på vissa ställen men är inte hundra på bilens färgkod. Bilen har den vanliga volvo röda färgen men när jag kollade i lisan som finns här på forumet så finns inte 940 i volvos röda 601 utan enbart i röda färgen 155. Ser en normal person någon skillnad på dessa? Köpa 601 eller 155?
Fråga 2
Sitter ju volvos Turbo pluss paket på bilen nu.
Det aktiveras ju vid 3700 rpm och full gas, höjer då laddaet till ca 0.9 bar.
Vad händer om jag nu skulle chippa bilen och öka laddet (med annan tryckklocka?)? Stryper systemet då eller hur reagerar det?
Fråga 3
Chip - Olika företag säljer ju trimchip till bilen men om man kollar runt så är de chippen endast för tändningen (rätt)? Privatpersoner på blocket säljer både bränsle chip och tändningschippet, vad gör bränslechippet?
Nödvändigt eller inte att skaffa båda två om man ska få lite mer mos?
Fråga 4
Bakaxelbultar
Åker imorgon och köper en bättre beg bakaxel. Skulle vara skönt med nya bultar också. Var förbi volvo men där satt det en inkompetent brud i tjugoårsåldern som inte visste mycket. Hon sa att alla bultar skulle gå på cirkus 1400. Alldeles för dyrt för mig. Det är väll bara vanliga bultar? Finns väll att köpa på biltema?
"namn" Artikelnummer på de viktigaste bultarna skulle vara guld.
Köpte nya bussningar till hela bakvagnen förutom packboxen (09-80500) - Behövs även den?
Tacksam för svar - Är man nybörjare så är man :D
/Marcus
Jag har en -94 945 Turbo +, b230ft med m90 lådan.
Fråga 1
Färgkod 601/155
Ska bättra på lacken lite på vissa ställen men är inte hundra på bilens färgkod. Bilen har den vanliga volvo röda färgen men när jag kollade i lisan som finns här på forumet så finns inte 940 i volvos röda 601 utan enbart i röda färgen 155. Ser en normal person någon skillnad på dessa? Köpa 601 eller 155?
Fråga 2
Sitter ju volvos Turbo pluss paket på bilen nu.
Det aktiveras ju vid 3700 rpm och full gas, höjer då laddaet till ca 0.9 bar.
Vad händer om jag nu skulle chippa bilen och öka laddet (med annan tryckklocka?)? Stryper systemet då eller hur reagerar det?
Fråga 3
Chip - Olika företag säljer ju trimchip till bilen men om man kollar runt så är de chippen endast för tändningen (rätt)? Privatpersoner på blocket säljer både bränsle chip och tändningschippet, vad gör bränslechippet?
Nödvändigt eller inte att skaffa båda två om man ska få lite mer mos?
Fråga 4
Bakaxelbultar
Åker imorgon och köper en bättre beg bakaxel. Skulle vara skönt med nya bultar också. Var förbi volvo men där satt det en inkompetent brud i tjugoårsåldern som inte visste mycket. Hon sa att alla bultar skulle gå på cirkus 1400. Alldeles för dyrt för mig. Det är väll bara vanliga bultar? Finns väll att köpa på biltema?
"namn" Artikelnummer på de viktigaste bultarna skulle vara guld.
Köpte nya bussningar till hela bakvagnen förutom packboxen (09-80500) - Behövs även den?
Tacksam för svar - Är man nybörjare så är man :D
/Marcus
- By 780xlt