Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, har en 745a, 1991 som läcker glykol på mattan på förarsidan. Gissar att det är värmeelementet, kranen eller slangarna som läcker lite. Är det bökigt att byta, tipps om vad man demonterar mm. Tack för svar på förhand.
av Addekarlsson
Troligen är det kranen som läcker för dig. Kika bakom gaspedalen på torpedväggen, om det är där det läcker.
Den är lite bökig att byta eftersom det är så trångt.

Mvh/ Adde
av erikeriksson
Hej igen, ska förtydliga problemet. När man kör med värmen på blir det en "klibbig" imma på vindrutan som verkar komma från varmluften, kan det vara något annat än värmebatteriet som är trasigt då?

Är det svårt/dyrt att byta, är det någon ide att köpa på skroten?

Är det värt att prova någon "kylarcement" och i så fall vilken, eller skaffar man sig bara mer problem då?
av Addekarlsson
Tror fortfarande på att det är värmekranen som läcker för dig. Kolla det, för den läcker mer när man kör på värme.
Annars blir det till att undersöka vart det läcker.

Om det är lätt eller svårt att byta värmepaket ska jag låta vara osagt. Inte gjort det själv.

Kylarcement är det dummaste du kan använda.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sajno
Jag hade problem med min värmekran i somras.
Jag hade en väldigt blöt pöl under pedalerna!

Och jag vart tipsad om att det var kranen så jag rev ut mattorna, torkade dem. Köpte en ny värmekran!
Och sen började jag gruva mig, mestadels för jag hört det skulle vara bökigt att byta den och även lite för att jag inte är sååå rutinerad fordonsmekaniker!

Men en kväll började jag, det jobbigaste var att få bort den som satt där!
Fick tillslut bryta sönder den och DÅ vart jag nervös, hur fan skulle ja få dit den?! Men det var det lättaste delen! Allt klart på mindre än 30 min!

En bra hjälp kan vara Haynes-Boken, den förklarar ganska bra hur man gör!

Ja, hej... Lycka till! (Om det är den som spökar)

Men det ser du lätt om du startar bilen och vrider på värmen fullt och lyser på kranen upp till höger om gaspedalen!
Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag upplevde ett "slingrande" beteende v[…]