Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DDD
940 Turbo skrev:japp de borde vara exakt samma. det är väl bara skillnad om det är atomat eller manuell då har väl atomaten lägre utväxling så den går saktare då tror jag de va. så den bakaxel du har fått tag i ska nog passa rätt på :)
Utväxligen är väl mindre viktigt i sammanhanget. Tipset kvarstår ta av inspektionsluckan och räkna antal tänder på tandhjulen innan du river ner axlen från bilen.
av Rollon
ska sälja bilen så jag slänger på den bakaxeln ändå och hoppas på det bästa.

men jag får inte bort undre stötdämpar fästet. det har kärvat fast som bara den. vi har ståt och bankat med slägga i snart 1 dag. någon som har några tips?
Användarvisningsbild
av camaro69
Ta fram svetsen och värm.

Undrar varför du frågar om råd? När du ändå inte verkar följa dom. För vem köper en bil med en icke fungerande hastighetsmätare, så tandhjulet har en viss betydelse.

Underskatta inte kompetensen på Forumet. :wink:
av Rollon
det är ju typiskt att gasen är slut. jag ska kolla när jag fått hem den andra bakaxeln om det är samma.
av Rollon
föresten. ifall det inte är samma tandhjul. är det svårt att byta mellan bakaxlarna?
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är nog enklare att skaffa fram en ny skrotaxel, än att byta tandhjul, såvida du har en s k "björnf---a".
Inget jobb för en glad amatör som inte har de rätta verktygen och kunskapen. :wink:
av Rollon
hehe verktygen tror jag finns men inte kunskaperna hehe. någon som hade något tips om stötdämparfästet?

vad behöver jag byta på bilen i fall det inte stämmer? det kanske är lättare?
av Rollon
stötdämparen är fixad. kollade på den nya bakaxeln jag fått men kan inte hittat något om vad det är för bakaxel. kan man ringa rejmes och uppge fabriks numret och låta dom kolla vad det är för bakaxel?
av DDD
Om du har serienumret/artikelnumret på bakaxlen så kan Volvoverkstad kolla detta.

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]