Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jdrotz
Har nyss köpt en 940 -91. Växellådan funkar hur bra som helst förutom att det ubland ( typ var tredje gång) skorrar när man lägger i backen. Har hört att det kan bero på dålig koppling eller att vevaxellagret är kasst. Tips? Kan tänka mig att lev med detta till jag byter koppling. Tar lådan skada av detta?

Har gjort en upptäckt nyss: Om jag först lägger i en högre växel (tex 4:an) innan jag lägger i backen så försvinner problemet! Är det vevaxellagret som behöver bytas då?
av Arne
Enklast är att börja med att byta olja i växellådan. Kvarstår felet får du söka vidare sen. Det finns många möjligheter till detta, bl,a. det du nämner och kopplingen kan kärva på splinesen, kopplingen är inte rätt justerad.
av jdrotz
Ska byta olja i helgen. Blir det inte bättre så avvaktar jag tills det e dags för kopplingsbyte. Då är det ju enkelt att byta vevaxellagret när man ända har plockat ned allt som jag förstått det. Bilen går ju trots allt att köra utan att det skorrar, förutsatt att jag lägger i en högre växel innan jag lägger i backen.

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]