Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har ett konstigt AC-problem med min 960 95:a.

Kylan fungerar utmärkt, det blir kallt, men när kompressorn ska kopplas ifrån automatiskt från AC-styrenheten så dör motorn. Kompressorn klickar till några gånger och sen dör motorn precis som att fläktremmen stoppas upp. Har man lite varv så rycker motorn till, men dör inte helt. Mycket irriterade. :(

Felkoden för ACC;ns styrenhet visar 1-1-1, dvs inga fel. Om man själv stänger av kompressorn med AC-knappen så händer inte detta. Det mesta är bytt i AC:n, men inte själva kompressorn. Den fungerar ju trots allt och skapar kyla.

Någon som har haft liknade fel ?

MVH Mats Röjne
Hej igen !
Tydligen känner inte så många igen detta fel, inte så vanligt tycks det.

Men nu har jag kollat felkoder efter att motorn dött, och en av koderna är 1-3-1 vilket betyder "varvtalssignal" i Sparkz lista, och så får jag en 2-1-4 som inte finns med (vad är det..?)

Det hör till saken att farthållaren inte heller fungerar, och det tyder väl på felaktig varvtalssensor...? Hur byter man den ? Var sitter den som ger kod 1-3-1 ?

Hälsningar Mats
Hej, varvtalsgivaren läser på svänghjulet, skulle kunna hjälpa med rengöring om din bakre packbox läcker.
Kan oxå vara glapp, kolla kontakter, kablar och jordpunkter.
Kod 2-1-4 gäller oxå varvtalssignal.
Tror inte varvtalssignalen är inblandad i farthållaren så det är nog inte det felet på den.

Kolla oxå upp tomgångsmotorn så att den inte är igenkoksad, felkoderna som är lagrade kanske inte alls har med ditt problem att göra?
//Björn
Problemet är löst ! Det var honkontakten i säkringsdosan till kompressor-reläet som inte gav tillräcklig kontakt, och när kompressorn skulle stängas av via styrboxen stod den och slog fram och tillbaka några gånger. Det i kombination med att styrboxen sänkte varvtalet gjorde att motorn stannade. Enkelt fel när man nu vet om det.
/ Mats

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]