Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag fick problem med min gamla Volvo 740 GLE -87 häromdagen när jag körde till jobbet. Det var så här att plötsligt så började växelspaken vibrera mycket kraftigt. Stannade bilen och kolla under och då såg jag att det läckte ut olja från växellådan.

Växelspaken har tidigare vibrerat lite grann men det har gått att köra som vanligt då, men nu går det inte att köra alls utan att det vibrerar som fan.

Undrar nu om det finns någon eller några som kan ge mig lite bra tips vad det kan vara för fel och vad man isåfall måste göra.

Tack på förhand!
Låter som Hardyskivan gett upp. Fast den orsakar inte oljeläckaget förstås. Hardyskivan sitter på utgående axelns medbringare på växellådan och ansluter växellådan med kardanaxeln. Det är en armerad gummiskiva, och när den ger upp blir det rejäla vibrationer. Den är relativt lätt att byta, och det syns direkt om den är skadad.
Kan också vara bra kolla på växellåds- och motorkuddarna.

Oljeläckaget kan komma från packboxen i utgående axelns bakkant.(eller packningen till 5:ans hus) Relativt lätt att byta, men du måste ta lös medbringaren. För detta krävs nog en djup hylsnyckel och medbringaravdragare. Lossa mellanaxeln vid v-lådan. Lossa den stora muttern inuti medbringare, bort med medbringaren mha avdragare eller knacka ur den. Bänd ut den gamla packboxen med en kraftig skruvmejsel, skada/repa ej ytan där tätningen sitter. Har du bra kontakt med din Volvo verkstad kan de nog låna dig avdragaren och ev också verktyget för att knacka in den nya packboxen. Viktigt att du inte skadar den nya p-boxen vid montering.
Köp en Haynes rephandbok för Volvo 740 så står det hur du gör.
eller Auto info
http://www.blocket.se/vi/10229056.htm?ca=1_3_s&last=1 :-)-)

Du kan tappa ur den gamla växellådsoljan och byta den mot vanlig motorolja. Tror volymen är 1,4L. Fyll på genom det övre påfyllningshålet med en oljekanna med pip du pumpar in med. Fyll till rätt nivå tills oljan börjar rinna ur.
Okej, jag tackar så mycket för era tips, ska försöka ta tag i detta om någon vecka. Men om det skulle vara så att jag inser att detta blir alldels för svårt mig hur mycket tror ni då att det skulle kosta att lämna in den på verkstad? kan det handla om extremt stora summor då eller?
DDD skrev:Tips här. Börja med att lossa påfyllningspluggen. Det är inte kul om du lyckas lossa avtappningspluggen, och det sen visar sig att du inte får upp påfyllningspluggen.

Det samma gäller när man ska byta olja i bakaxeln.

MVH
Tack! Det kom till nytta :-)-)
Röd med rostlagning skrev:
DDD skrev:Tips här. Börja med att lossa påfyllningspluggen. Det är inte kul om du lyckas lossa avtappningspluggen, och det sen visar sig att du inte får upp påfyllningspluggen.

Det samma gäller när man ska byta olja i bakaxeln.

MVH
Tack! Det kom till nytta :-)-)
Låter bra. Har du hittat felet?

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]