Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av percy
Hej!

Så var det då dags att göra kamremsbyte för första gången på pärlan. Jag har bytt kamrem på andra bilar men aldrig på en volvo vilket föranlett att jag skaffat mig manual över hur man går till väga med sagda modell.

Vad jag undrar är om det förutuom rem och spännrulle är gött att byta något annat när man ändå är i tagen så att säga? Hur avgör man om tex vattenpumpen är på g. att rasa, mm....?

Mvh

/ Percy
Användarvisningsbild
av Fluffen
Vattenpumpen kan vara ide att byta om den glappar när du ändå har släppt remmarna och fläkten.
Ta tag i fläkten och tryck fram och tillbaks lite försiktigt så känner du om vattenpumpen glappar.
Remmar kan ju vara ide att byta med när de ändå är nedplockade.
Användarvisningsbild
av andreas88
gör som Fluffen sa om fläkten, känner du då ett glapp i pumpen skulle jag byta pumpen. sen är det väl att rekommendera att byta hjälpaggregatsremmanrna alltså remmen till generator servopump osv. du måste ju ändå plocka loss dom så då är det ju inte så dumt att byta dom ändå.
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]