Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 744gle88
Hej Jag har ett vibrerande ljud i min 744gle 1988. Det börjar direkt man kör iväg och "jÄmnar ut sig" vid 40-50 km ungefär men det ligger kvar och känns även i högre hastigheter. Låter som ett vinande i 120 km.
Bilen känns frisk i växellådan och jag har svängt lite åt båda håll för att lyssna om hjullagren kan vara problemet. Men ljudet ändrar sig inte. Någon som kan ge tips?
av 945S
Låter det när du rullar med växeln i neutralläge?
Ändras det beroende på växel?
Användarvisningsbild
av 744gle88
Ja det låter i friläge och det är samma oavsett växel. det låter som om nåt skaver mot metall om du förstår..
nästan som om man har nedslitna bromsbelägg mot skivan.. och det vibrerar inte som jag sa förut.
av 945S
Snurra på hjulen för hand och lyssna/känna kanske är värt att prova.
Samt titta på skivor och belägg.
Användarvisningsbild
av 744gle88
Ja hjulen är det inte jag menade bara att ljudet påminner om det ljudet.Det här ljudet kommer underifrån och jag gissar på kardan nånstans och jag vill inte tro att det är växellådan..
av 945S
Allt mellan hjullager och utgående axel i växellådan är alltså uteslutet. Vibrationer som blir till ett vinande...
Slitna kuggar på pinjong och/eller kronhjul? Finns det olja i klumpen?
Användarvisningsbild
av 744gle88
Hej nu har jag lokaliserat felet.. stödlager helt slut kraschat.. och en ny hardyskiva.. båda blir bytta imorgon. Återkommer när den är klar..
Användarvisningsbild
av 744gle88
Hej Nu är det fixat. Ljudet är borta och det känns som en ny bil men det blev lite obalans med vibrationer mellan 50 och 60 kmh.. Kardan är nog inte bortplockad sen ny och den var väl "inkörd" med övriga drivlinan. Men den märktes innan så den sitter som förut. Synd och jag ger mig inte skall se om det går att balansera..
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.