Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Manghe
Har en 88:ans 740, med B230F motorn. Fast nu har jag bytt till en 531 topp som är planad 2,5 mm, och satt i en kg003 kam. Och körde med den för första gången idag. Och den spikar när man ligger på t.ex 4:an, i 90 och gasar på. Har bara ställt tändningen med "örat" än så länge... Kan det vara tändningen som står fel... eller drar han tjuvluft vid insuget kanske ?? Nån som är bra på sånt här ?? Vore tacksam för lite hjälp... :D
Senast redigerad av 1 Manghe, redigerad totalt 0 gånger.
av Siqqe
Hur vet du att den spikar? Antagligen gör den inte det, för om en sugmotor ska spika då går den garanterat som en påse nötter hela tiden.

Kan du förklara vad som är fel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
2,5 mm! Då skulle jag bli förvånad om den inte spikade... Vad blir det för komp-förhållande?
Antar att du har ställbart kamdrev, står kammen som den ska?
Ställ tändning med lampa, brukar bli för högt om man ställer med örat.
av Siqqe
Sparkz skrev:2,5 mm! Då skulle jag bli förvånad om den inte spikade... Vad blir det för komp-förhållande?
Antar att du har ställbart kamdrev, står kammen som den ska?
Ställ tändning med lampa, brukar bli för högt om man ställer med örat.
Äsch, 2,5mm är mycket, men idag ganska vanligt bland 8v-trimmare.
hmm ja tycker också 2.5 mm låter mycket går de inte att få tag i en tjockare topplockspackning så kan man ju börja testa med de och se om de gör skillnad för känns som de är väldigt mycke 2.5 mm...
2,5 mm va de dom rekommenderade mig på Custom Racing, där dom plana toppen åt mig... Ja det klart jag ska ställa tändningen med riktiga instrument...självklart... :D Det är inte så att den spikar fruktansvärt mycket, utan man hör någon spikning precis när man drar på när man ligger på låga varv på t.ex 4:ans växel...
E-motorn med 10,5:1 i kompförhållande spikar ju gärna om tändningen är för hög... 98 oktan, eller hellre E85 gör nog nytta annars.
Snubblade över det här förut: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22157 Slutsats: höjer du komp så mycket att du får sänka tändningen för att det spikar så har du förlorat effekt.
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.