Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joabor
Hej,

Jag har nyligen skaffat en 940 -91 som har har en del egenheter för sig.

Jag tycker att den är lite slö, i och för sig har den inte gått mer än 270 mil på ett år. Tycker att den går lite bättre sedan jag körde till Gränna och tillbaka från Stockholm. Någon som har något bra tips på enkla saker man kan kolla upp?

Hur som helst till problemet. Den är ganska dålig på att göra kickdown. om jag åker på 4:an i ungefär 90-100 och trycker till så vill den inte växla ner till 3:an utan jag får göra detta manuellt, detta gör ju att bilen känns extremt slö. Jag tror att jag har lokaliserat kickdown viren. Ska man spänna eller släppa lös den för att kickdown ska fungera bättre?

Det sitter en ZW automatlåda, har sett några kommentarer om att denna låda är så dålig, vad är det som är så dåligt med denna låda.

All hjälp mottages med stor tacksamhet då jag är en riktig newbie på Volvo bilar.

Joakim
Senast redigerad av 1 joabor, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det sitter en liten bit fastklämd på vajern, det ska vara ett par mm spel mellan den och justerskruven. Om du drar ut vajern och släpper tillbaka den ska det höras ett klick i lådan. Då vet du att den går tillbaka helt.
av joabor
Efter lite justering på kickdownvajern så fungera det! Men nu har ett ennat problem dykt upp och det är att automaten växler mycket hårdare än förrut, typ inget "slir" hoppas ni förstår vad jag menar. Har det något med justering av vajern att göra?
Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]

Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volat[…]

Felkoder skall utläsas så fort jag f&ar[…]

Det kan också vara ett kabelbrott i lednings[…]