Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej, har en fråga angående spindelled på en volvo 740 87, hur får man loss den lättast? behöver man ha nåt specialverktyg för att få loss den eller räcker det med en brytgaffel för spindelleder typ som denna som Biltema säljer för 39,90? http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... 1240_l.jpg

Har ni nån länk på ett bra verktyg som man kan använda om inte ovanstående fungerar? hur brukar ni göra?

Om inte jag minns fel så brukar väl själva kulan i leden snurra runt när man ska försöka få loss muttern som sitter på kuldelen av leden? kan man hålla fast den på nåt sätt för att kunna få loss muttern?

Tacksam för all hjälp och tips.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
andreas88 skrev:Hej, har en fråga angående spindelled på en volvo 740 87, hur får man loss den lättast? behöver man ha nåt specialverktyg för att få loss den eller räcker det med en brytgaffel för spindelleder typ som denna som Biltema säljer för 39,90? http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... 1240_l.jpg

Har ni nån länk på ett bra verktyg som man kan använda om inte ovanstående fungerar? hur brukar ni göra?

Om inte jag minns fel så brukar väl själva kulan i leden snurra runt när man ska försöka få loss muttern som sitter på kuldelen av leden? kan man hålla fast den på nåt sätt för att kunna få loss muttern?

Tacksam för all hjälp och tips.
Rengör gängan (på bulten) under muttern med en stålborste. Spraya försiktigt med rostlösning på gängorna (inte in mot "kulan"). Demontera bulten. Lyft en garagedomkraft under bulten (så du trycker ihop gjädern en bit).
Tryck en handslägga mot länkarmen (där bulten går igenom) och slå med en annan slägga på handsläggan. Vibbrationerna som uppstår i godset ger upphov till att leden släpper.
Du har även två bultar som spindeln sitter i fjäderbenet.
När allt är loss, pressar du ner länkarmen och tar bort spindelleden.
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Batterifråga?

Aha, enkel och smidig lösning.

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]