Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

royalbopper skrev:Nej,Nej!!

Du behöver inte ta av toppen! Jag har gjort detta på ett flertal motorer inkl b230,b23,b21.

Inga problem , men tillgång till tryckluft för renblåsning är ett krav!
Instruktioner medföljer.

H sigge!

Sigge! Har du lust får du gärna skriva en beskrivning på hur du har gjort det via pm eller här i tråden, är inte helt hemma på motorer. :O
DDD skrev:.... Och nej, dessvärre får du inte byta motor på den bilen. Även om du byter motor så kommer du inte få en godkänd registreringsbesiktning med den nya motorn. Detta går inte på bilar efter årsmodell 1988.

Läst i Bilsport nr25 2007
Citat : " Att byta bensinmotor i ombyggt fordon är faktiskt möjligt, oavsett årsmodell. Även i en nästan ny bil, som en Audi Avant, kan man alltså få peta i en annan snurra."
Byter man motor och inte har effektintyg får man väl uppgradera bakvagnen och bromsar så de är i samma kaliber för den nya kraftökningen.
DDD skrev:Jodå, som ombyggt fordon är det möjligt men då räcker det inte bara med att byta motor utan då måste du göra omfattande modifiereingar på bilen.

Om det kan du läsa mer här:
http://www.sfro.com/

MVH

Jojo det är jag väl medveten om, och jag har nog det mesta jag behöver för en modifiering.

Tack för svaret iaf.
Insatsgängor.
Jag har monterat några stycken och det har gått bra utan att ta av toppen. Tappen vi har på jobbet har en M14 gänga längst ut så den styrar lite i det gamla hålet även om gängorna är dåliga. Biltematappen är inte sån så man får se till att det blir rakt.
Jag brukar sätta blåsmunstycket i insuget och vrida motorn tills insugsventilen öppnar på cylindern med kass gänga. Då har man hela tiden luft som strömmar ut förbi gängtappen. En dammsugare på utsidan är nog inte fel heller...
Ett annat alternativ är att kladda in gängtappen i segt fett så spånorna fastnar. Sen backar man ut ofta, torkar av och lägger på nytt fett. Men skulle nånting ramla in blir det svårare att blåsa ut.
Gör rent i hålet med förtunning eller nåt, smörj in gängan på stiftet med kopparfett och gänga på insatsen. Lägg Loctite på insatsen och dra i alltihop i toppen. Skruva inte ur det igen, utan låt det sitta tills nästa byte. Mindre risk att gängan följer med ut då.
Sparkz skrev:Insatsgängor.
Jag har monterat några stycken och det har gått bra utan att ta av toppen. Tappen vi har på jobbet har en M14 gänga längst ut så den styrar lite i det gamla hålet även om gängorna är dåliga. Biltematappen är inte sån så man får se till att det blir rakt.
Jag brukar sätta blåsmunstycket i insuget och vrida motorn tills insugsventilen öppnar på cylindern med kass gänga. Då har man hela tiden luft som strömmar ut förbi gängtappen. En dammsugare på utsidan är nog inte fel heller...
Ett annat alternativ är att kladda in gängtappen i segt fett så spånorna fastnar. Sen backar man ut ofta, torkar av och lägger på nytt fett. Men skulle nånting ramla in blir det svårare att blåsa ut.
Gör rent i hålet med förtunning eller nåt, smörj in gängan på stiftet med kopparfett och gänga på insatsen. Lägg Loctite på insatsen och dra i alltihop i toppen. Skruva inte ur det igen, utan låt det sitta tills nästa byte. Mindre risk att gängan följer med ut då.
Tack såmycket för det svaret!

Antar att du jobbar på en seriös verkstad? Du vet inte hur mycket det skulle kosta att lämna in det?

mvh
Det är ju inget som finns med i tidlistan så det beror på vad man tycker att det tar för tid. Sen kan man inte garantera att ingen liten spåna ramlar in och ställer till med bekymmer, så vi brukar säga så här: kanske 500-1000:- för insatsgängan och ingen garanti att det blir bra. Men ställ det mot 10 000 för att riva av toppen så är det värt ett försök. Och det har gått bra hittills. Vad jag minns har vi nog tagit hem ett par 10-pack med gängor under mina 12 år, en del sålda till hemmamekar ihop med lån av gängtapp iofs.
Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]

Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volat[…]

Felkoder skall utläsas så fort jag f&ar[…]

Det kan också vara ett kabelbrott i lednings[…]