Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av thezood
Jag har lite problem med växellådan i en 940 -92. Ibland skrapar det när man lägger i backen och ettan och tvåan kan ibland vara tröga att få i (inga oljud där, dock). Det händer inte alltid utan kanske var tredje gång. Detta är inget stort problem men jag tänkte höra om det är något man bör göra för att förebygga att problemet blir värre? Byta växellådsolja?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kopplingen draggar nog lite. Det brukar bli så när kopplingen börjar bli sliten, det vekar som slaget inte räcker till då. Du kan prova att lufta om slaget känns kort. Det ska kännas att det går lite lättare i slutet när solfjädern i tryckplattan slår över. Annars är det nog kopplingsbyte som gäller...
Det kan iofs vara bromsen i lådan som är kass. Prova om det hjälper att bromsa upp ingående axeln på t ex fyran och sen snabbt över till ettan. Går det sen lätt att växla tills du har släppt upp kopplingen på friläge en gång är det nog så.

Sen kan det vara bussningarna mellan spaken och stången fram till lådan som är slitna och glappar. Då går det lättare med ettan och tvåan om man lyfter backspärren. Lägg i trean och känn om det är mycket glapp i sidled på spaken. Två bussningar och en o-ring på den ena behövs isf:
Bild
av thezood
Sparkz skrev:Kopplingen draggar nog lite. Det brukar bli så när kopplingen börjar bli sliten, det vekar som slaget inte räcker till då. Du kan prova att lufta om slaget känns kort. Det ska kännas att det går lite lättare i slutet när solfjädern i tryckplattan slår över. Annars är det nog kopplingsbyte som gäller...
Det kan iofs vara bromsen i lådan som är kass. Prova om det hjälper att bromsa upp ingående axeln på t ex fyran och sen snabbt över till ettan. Går det sen lätt att växla tills du har släppt upp kopplingen på friläge en gång är det nog så.

Sen kan det vara bussningarna mellan spaken och stången fram till lådan som är slitna och glappar. Då går det lättare med ettan och tvåan om man lyfter backspärren. Lägg i trean och känn om det är mycket glapp i sidled på spaken. Två bussningar och en o-ring på den ena behövs isf:
Tack för svaret. Det är för avancerat för mig, dock. Jag kan ju prova det här med huruvida den glappar och så. Får diskutera vidare med någon som kan hjälpa till med att meka.
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]