Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DDD
Om det inte är ett ventilknack av farligare karaktär så kan du testa att byta olja och oljefilter.
Köp då en riktigt bra, tjock fet olja eller delsynter och slå i en 10w-40 olja eller 5w-40 olja (sistnämnda om du kör lite hårdare) av bra märke är att rekomendera.

Det kan också vara vevlager eller kolvknack och om det är så finns det inte så mycket att göra mer än att riva motorn och byta dessa eller köra tills du får ett titthål i blocket.
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Jag har med hjälp kunnat konstatera att det var spridaren längst fram (mot kylaren) och nån ventil längst bak (mot väggen) som knackade lite.
Det blev mycket bättre efter fuel injection cleanern och ticket ska tydligen vara av normalslitagekaraktär enligt mecken.
Byter vattenpumpen. Fick lyssna i stetoskopet på spridaren, ventilen längst in och vattenpumpen.
Mecken sa att den säkert är orginal, gjort sitt med andra ord, för den lät fördjävligt! Blir ca 1200 svenska pengar med rembyten.
Låter termostaten vara så länge, för jag hoppas att den är lätt att byta utan att behöva riva mer än remmarna? (källa saknas)
Jag menar; inte många timmars jobb den dagen det KRÄVS?
Tackar för alla tips och påpekanden.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Varför inte byta kamrem och pump själv ett jäkla skruvande men ganska enkelt.
Tänkte mest att man kunde byta termostat samtidigt som pumpen då du har tappat ur vattnet.....
5W-40 är ingen tjock fet olja, det är ju den det ska vara i de motorerna.
Märke på oljan kvittar bara den uppfyller kraven, själv kör jag med Agrol Spectra 5W-40 som jag kan rekomendera.
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]