Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av turbosimon
Hej!

Jag har en B230FT som toppen måste planas på (530-topp). Men jag befarar att den redan är planad. Mätte dess höjd till ca 145,5 mm och enligt Haynes är den 146,1 mm som ny coh får ej planas till en lägre höjd än 145,6 mm. Vad göra? Ska man bara plana på å låtsas som de regnar? Skulle ju kunna köra med tjockare topplockspackning, men frågan e om den håller ihop?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vet inte om det finns tjockare packning att få tag i... Annars är det ju en bra anledning att skaffa en 531 med VX3-kam :twisted:

(Och så en större turbo. nog bäst att byta stakar med... och så spårar det ur totalt :lol: )
av 945S
Frågan är väl varför man inte får plana mer än Haynes säger. Är det för att cylindrarna då krockar med andra saker funkar det såklart inte. Är det pga någon mer diffus anledning (som t ex att kompet blir för högt, eller liknande, vad vet jag?) kanske du kan plana på och hoppas på att Haynes siffror inkluderar säkerhetsmarginal :-). Toppen är ju inget att spara på iaf.
av 940 Turbo
tjena ja de enda e väl att testa om den måste planas så måste den men ta så lite i taget som möjligt kanske runt 0.1 mm.
det som den kanske inte mår bra av om man planar för mycke e väl att kompen blir för hög just eftersom du har turbo också vill man ju helst inte ha för hög komp. har hjäpt lite kompisar å leka med att fräsa ur förbränningsrum å sådant på toppar för att kunna ladda mer hehe :twisted: men som sagt testa du å ta lite i taget tills den blir plan. planade toppen på en s80 t6 för et tag sen tror de räckte med 0.3 mm för att den skulle bli plan å fin :)
av turbosimon
Tack för alla svar!

Ska höra med en inbiten Volvo-mekaniker imorgon å se vad han säger om att plana mer än vad haynes rekommenderar.

Men jag funderar på en annan sak också, nämligen om det finns stor risk för att något i motorblocket tagit skada av varmkörningen, typ kolvringar? Kompet var ju helkass när jag provade å starta efter själva missödet, men de borde väl ha berott på topplock å toppackning? Dessutom ser cylinderlopp mkt fina ut. Borde väl vara repigt å jävligt där annars?
av 945S
Varmkörning? Motorn har gått utan kylvätska? Jag har ingen personlig erfarenhet utav dylika skador men kan du dra runt vevaxeln utan större problem samt att allt ser bra ut borde det väl bara vara att tuta och köra? Cylinderfodren kanske kan ha tagit stryk men hur man utesluter detta på något mer vetenskapligt sätt vet jag ej.
av turbosimon
Har nu fått planat toppen. 0,5 mm tvingades dom ta för å få det plant. Så nu är det totalt planat 1 mm lite drygt. (Har mätt den till 145 mm drygt nu). Och enligt dom skulle det inte vara några problem pga det lite högre kompet. Bara jag håller mig under 1 bar i laddtryck.

Men jag är lite fundersam angående ventilspel och ventilinslipning. Det blev ju lite ytrost på grejorna i samband med att den fick stå i någon månad innan jag fick tid att plocka av toppen. (Hade ju tagit in vatten i samband med öerhettningen.) Jag har tagit bort ytrosten med svinto. Men det är svårt att se hur det ser ut i ventilsäten och ventilernas anliggningsyta mot sätena. Tror att jag har lyckats få bort rosten, men det kan ju vara ojämnheter kvar som skapats pga rosten. Så det jag undrar är om jag bör plocka ner ventiler och slipa in för å vara på säkra sidan, eller om det bara är å göra rent så gott det går å tuta å köra? Är kanske lite bökigt å plocka i sär ventiler, synd om man sabbar nåt.

Sen funderar jag på ventilspelet. De som planade snackade om 0,4 mm mellan kamaxel och ventilens kopp (man mäter detta med kamaxel och ventiler på plats). Fick det till att avstånden pendlade mellan knappa 0,3 och 0,4 mm. Bör jag justera? Och i så fall, hur?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag skulle nog gno med lite pasta när toppen ändå är av. Kanske till och med fräsa säten eftersom toppen har varit såpass krokig. Även om ytan är planad nu är ju materialet i toppen fortfarande lite som en banan. Risk finns att sätena är ovala. Men det ser du om det tar på hela sätet när du slipar in ventilerna. Ett problem till med krokig topp är att lagren för kamaxeln går i en båge. Sätt tillbaka kammen när ventilerna är ur (med en skvätt olja i lagren) och känn om det går trögt. Det går inte jättelätt med kall oljefiln, men du ska kunna vrida den med handen utan remhjul.

Ventilspelet justeras med brickor på lyftarna. Det finns verktyg för att trycka ner luftarna så man får ut brickorna med kammen på plats, men på en lös topp kan man lika gärna skruva loss den. Mät och skriv upp spelet först. Sen mäter du brickorna med mikrometer och handlar nya med rätt tjocklek. Finns i steg om 5 hundradelar.
av turbosimon
Mhm, ja då e de ju verkligen på sin plats att plocka ner kamaxel å ventiler. Då ska jag bara se till att mäta ventilspel först.

Som det är nu, med ventiler i, är det inga problem att vrida runt kamaxeln, men det är klart att man får ta i en del, men det beror ju på ventilernas motstånd.
Batterifråga?

cellerna syns inte genom plasten? Jag har ingen lu[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]