Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av djt5r
malumbub skrev:Ok! Men ser man på nåt sätt att dosan hamnat i det läget? Blinkar den annorlunda eller vad? *trög*
Det är motorstyrenheten som aktiverar limp home-läget, och det märks genom att bilen går illa men hjälpligt.
Den ignorerar den felaktiga signalen från LMM, eller vilken felaktig givare det är, och använder istället ett fast förprogrammerat värde.
Går ej att läsa ut någonstans, genom felkod.
/Mange
av malumbub
djt5r skrev: det märks genom att bilen går illa men hjälpligt.
Ok, men om bilen redan går illa? Min bil startar men hackar så fort han blir varm. Ibland känns det nästan som att han inte tänder fullt på alla cylindrar, men så kan han nästa gång starta nästan rent för att sen falla tillbaka på att hacka vid värme.

Jag börjar bli RIKTIGT less på det här. Behöver bil varje dag för att komma till jobbet, stallet m m och har den senaste veckan fått omplanera mitt liv TOTALT.
Ska koppla loss LMM imorn och blir det ingen skillnad bogserar jag bilen till verkstad på måndag...

:shock:
av malumbub
Testade LMM - den funkar, då gången blev betydligt sämre efter att den blev urkopplad.

Började tappa hoppet, så vi testat ALLT, men till slut tändes en lampa hos grannen - kolla tändmodulen (a k a effektsteg hos Volvo-affären :?: )

Vi bytte den och solen började skina! Sen var det bara att justera tändningen (d v s läget på fördelarlocket?) och nu hackar inte bilen!
(Tur att den gick sönder när morsan körde hemåt och inte när jag skulle till jobbet!!!)

Så då vet ni, ifall nån undrat vad det kan vara...

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]