Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej på er och gott nytt år. :)

Jag tänkte byta en rasad Aut till en Manuell i min 745:a -90.
Har alla prylar som behövs osv, men fick höra att bilprovningen vid regbesiktning då kräver ett avgasintyg från Volvo i GBG p.g.a att det är katalysator på den. Detta gäller alltså TROTS att det bara är lådan som ska bytas.

Enligt flera källor så lämnar volvo inte ut såna längre ens.
Vill inte gärna skruva en massa för att sen "chansa" när den ska besiktigas...

Har sökt i forumet men inte hittat något svar om bilar med kat.
Någon som har erfarenheter eller tips på hur man kan lösa det?

MVH // Rolle (som nyss hittat till detta trevliga forum)
Användarvisningsbild
av mallossi
varför ska dom ha ett avgas prov? ska dom säta bilen i bromsbänk då eller. du har ju inte samma utväxling på axlen annars kan du ju stå där o gasa pecis som vanligt ( bara en fråga vet inte själv hur det går till)
Användarvisningsbild
av lingua
Vet några stycken som har bytt i sina bilar, dock har dom inte nämnt att dom kör "olagligt" så jag antar att det går. Med regbesiktning då förstås.

//Tompa
Användarvisningsbild
av Tolvis
På min 245:a glt 6:a jag hadde så pulade jag ner en B230E med M46.
Visserligen var bilen en 82:a & motorn 85:a men jag ringde ner till Göteborg för att få avgasintyg + klisterlapp att smacka fast på fjäderbenstornet, plättlätt. Du borde ringa & kolla varjefall.
Tror inte du borde ha problem.
Sitter det inte en vacumförstärkare på din bil som du borde kunna kasta bort då du pular i en manuelll?
Men klisterlappen med A4 pappret kostade 2300:- om jag inte mindes fel.
av aw73
Det behövs inget avgasintyg för den ändringen,och varför ställer man en sån fråga här och inte till bilprovningen direkt? Jag har byggt om ett flertal bilar från man till aut,mest volvobilar.Du behöver inte ens säga nåt på besiktningen,undrar dom så är det bara att be om om en regbes,det gör dom isamband med kontrollbesiktning och kostar som att rega för dragkrok,dock tillkommer avgift för vägning.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]