Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s70 2,5
Åkte från sörmland ner till skaraborg över julen. allt gick som planerat fram till idag 26 dec när vi skulle åka hem, då ville inte 945 an starta, motorn gick runt och den fick bränsle men vägrade starta, vi beslöt oss för att bogsera bilen en bit för att testa då bateriet blivit segt efter allt malande, efter en bra bits bogserande hoppade den vite igång, den gick dock lite halvknackigt. körde sedan ett par mil direkt, har sedan kört dom 20 milen hem igen utan några problem.
är lite fundersam på vad det kan vara för fel, jag misstänker tändkablar o stift, eller finns det någon som har några förslag.

det var fuktigt ute när bilen strulade.
Bilen är en 945 GL -93 manuel
Användarvisningsbild
av Jocke S.
s70 2,5 skrev:Åkte från sörmland ner till skaraborg över julen. allt gick som planerat fram till idag 26 dec när vi skulle åka hem, då ville inte 945 an starta, motorn gick runt och den fick bränsle men vägrade starta, vi beslöt oss för att bogsera bilen en bit för att testa då bateriet blivit segt efter allt malande, efter en bra bits bogserande hoppade den vite igång, den gick dock lite halvknackigt. körde sedan ett par mil direkt, har sedan kört dom 20 milen hem igen utan några problem.
är lite fundersam på vad det kan vara för fel, jag misstänker tändkablar o stift, eller finns det någon som har några förslag.

det var fuktigt ute när bilen strulade.
Bilen är en 945 GL -93 manuel
Å så kommer den tjatiga frågan igen... Har bilen några felkoder?
Användarvisningsbild
av s70 2,5
nej jag har ej kollat det.
av 945S
Kan man inte förstöra katalysatorn genom att starte med rull/bogsering? Eller är detta bara en myt?

Fukt låter troligt. Något med tändsystemet iaf.
Användarvisningsbild
av s70 2,5
att katalysatorn skulle paja vid bogsering har jag aldrig hört förut. Därimot skall man kanske inte bogsera en automat.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Katalysatorn kan ta stryk om den får i sej oförbränd bensin. Och jodå, visst kan man bogsera en bil med automatlåda!!

//David
Användarvisningsbild
av s70 2,5
Bilen startade inte igår igen "FUKTIGT". kollade först av allt efter felkoder men fick 1-1-1 alltså inget. Så jag bytte tändkablar, lock, rotor och även tändstift. Efter det hoppade bilen igång som vanligt igen. Får se nu imorgon om bilen funkar även efter en regnig natt!

Tycker bara det är lite konstigt att jag inte fick fram några felkoder!
Användarvisningsbild
av freak1
Troligen mikroskopisk spricka i locket. Har haft det problemet, nytt lock och gamla Bettan gick fint igen.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]