Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av swankz
Hej hej
Jag har en Volvo 760 som rutan har gått sönder vid krock med soptunna. :)
Tänkte om det går och byta den. Så har några frågor som jag skulle bli glad om nån kunde svara på.

Hur gör man?
Passar en ruta från en 740?

Vore tacksam för den hjälp jag kan få..
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
leta upp en lokal glas mästare och sen hör du med ditt försäkrings bolag så kanske dom står för kostnaderna
av swankz
Tänkte mest på om det är möjligt att ta en ruta ifrån skroten byta ut den bara.
Annars så får den gå till skroten, vore dock synd då den inte fick en
anmärkning i bilbesiktningen.
Har bara trafikförsäkring, så dom betalar nog inte en ny ruta.
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
jadu det är nog inget jätte jobb att byta ruta men man ska ju veta vad man hållerpå med
av swankz
Är inte helt bortappad i garaget.. Har bara inte gjort nått liknade förut.
Såg en ruta på blocket för 300kr fast den var till en 740. nån som vet ifall den passar?
av Arne
Förutsättningen för att ta loss en ruta utan att ha sönder den är att den inte har några sprickor eller stenskott. Det ska vara varmt gärna att bilen stått i solen några timmar. Ta en pianotråd och stick genom längst upp på rutan och såga dig ut mot kanterna, ta hjälp av klänypor i trä som du har delat på och kläm in så att rutan inte lägger sig i samma läge igen. Arbeta dig nedåt sidorna tills du är längst ner då brukar det gå att vika ut den övre delen, sen är det bara att lyfta bort rutan. När du ska montera rutan så åk till en glasmästare och köp tätningsmassan som ska hålla rutan på plats för du bör byta ut den gamla massan mot en ny för att få det tätt. Sen när tätningsmassan är på plats så ställer du rutan på distansklossarna på nedre kanten och vik ver rutan över fönsterramen. Slå försiktigt med handen över vindrutans kant där tätningsmassan finns så att du får en bra anliggning.
av swankz
Tack och bock.. ska nog ta och kolla ifall att den går med en 740 ruta.
Är det kanske nån som vet ifall det passar?

Men stort tack till dagenshjälte Arne :)
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Halloj

Utifrån diskussionen här drar jag slutsatsen att rutan på en 940 och då förhoppnngsvis även en 740 inte är limmad vilket det sagts mig, utan sitter med butylband, stämmer detta?

I så fall blir det så mycket billigare att byta eftersom jag slipper anlita glasmästare, limmad ruta är tydligen värre men butylbandad har jag bytt förr.

/MK
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag har för mig att Framrutan är limmad, men däremot Bakrutan sitter
med butylband -87 i alla fall, för den har jag bytt på den förra bilen.
av TheDan
760 fram till -87 har samma rutor som alla 740 enligt vadis i allafall

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]