Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sandmannen
Bilen
Volvo 944, 1994, B230FD

Symptom
Efter en stunds körande dör bilen. Först går varvmätaren bananas; Visar höga varv innan den helt dör. I och med detta dör även hastighetsmätaren. Sedan hör jag ett klånkande ljud och sedan hostar bilen fram. Det låter och känns precis som när man får soppatorsk. Försöker jag starta motorn igen låter startmotorn i ca 0,5 sek innan den blir tyst. Försöker jag starta direkt igen går inte startmotorn alls. Det konstiga är att om bilen får stå stilla utan att jag försöker starta den i ex antal timmar (Den har stått över natten så jag har ingen exakt siffra) så går den igen. Då kan den gå tillräckligt långt för att ta mig hem men inget längre än det för då händer samma sak igen. Något som självläker alltså?

Egna Teorier
Tänker att det kan vara bränslepumpsrelät, men har testat att byta det och kolla lödningarna. Inget problem med det. På just 94ans 940 är det varken det gröna eller vita relät som jag förstått det utan två mindre blåa relän. Är det inte så måste jag titta i reläcentralen igen. Antingen har jag bytt fel relä eller så är det något annat än relät som strular. :x

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av lennarte
Finns det felkoder, lyser lampan?? Det låter (känns) som vevaxelgivaren skulle gått "bananas". Du kan prova om den fungerar med diagnostik boxen (felkodsläsaren). Funkar inte den funkar inte bl.a bränslerelä, varvräknare m.m

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]