Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har tagit på mig att hjälpa en vän till min sambos familj som fått sin 740 -88 påkörd och som skall lösas in.

Farbrorn som äger bilen är 90+. Det är en 744 GL -88 han haft sen 2014 och innan det en bekant till honom som ägde den 95-14. Totalt fem ägare. Har vart helförsäkrad hos Volvia sedan den köptes 2014.
Bilen är väldigt väl omhändertagen, oljebyte årligen på verkstad, reparerad efter behov, oljebehandlad osv. Gubben är noggrann som många andra i den generationen. Bilen är i originalskick och bra bruksskick, besiktigad förra året till 2026-06-30.

Bilen är bärgad till märkesverkstad, där man konstaterat att den inte skall repareras. Ingen stor skada, framskärm, stötfångare, men vet ju hur fort det blir pengar och inget konstigt i sig att den blir inlöst.

Först erbjöd Volvia en ersättning på 18000:- med avdrag för självrisk eftersom han ansågs vållande.
Jag anser att ersättningen är på tok för låg då begärs minst 30' eller snarare 40' för likvärdiga objekt. Enligt villkoren skall försäkringen ersätta vad ett likvärdigt objekt kostar i den "allmänna handeln". Ordnade en fullmakt för att företräda ägaren och skickade några exempel på likvärdiga bilar som säljs privat på Blocket, för dessa begärs runt 40'.
Volvia kontrade med att erbjuda 20' med motiveringen att det fanns "lite skavanker och gamla lagningar".
För 18-20' skulle jag säga att man möjligen får ett besiktigat, vrak som någon ungdom haft att sladda med.

Har själv jobbat i bilverkstads-branschen och vet hur det fungerar, men har inte vart med om så dålig hantering av ett försäkringsbolag, särskilt inte märkesförsäkring.

Har ni för erfarenheter av Volvia och/eller tips?
jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia genom åren, bara bra erfarenheter och de betalade marknadspris skulle jag säga. De gick efter blocket på den tiden och vad en likvärdig kostade hos Volvo ÅF, nu finns ju inte 740 hos någon ÅF så det är blocket du får gå efter. Jag har du fått bra bud direkt på mina 3 bilar. en 240 79GL 22000mil, 10000kr fick jag för den 1993. en 740GL 85a 21000mil fick jag 60000kr för 1997. En v70 2.4T 19000mil 01a fick jag 92000 för 2011.

Årtalen kan diffa nått år hit el dit. Är du inet nöjd med handläggarens bud kan du alltid begära en second opinion, det är bara nöta på som sagt. Dok så tror jag det är kört att få 40k för en 88as 740, men vad vet jag, kanske.
Det som är väsentligt är att man skall kunna köpa en likvärdig bil, det kan man inte för 18-20'. Att en 740 i bra bruksskick inte "borde" kosta mer hör inte till saken. Det är inte rimligt att behöva lägga till 50-60% för att kunna köpa en likvärdig bil.

Skall be Volvia plocka fram exempel. För 18-20' hittar man bara bucklig och rostiga vrak med trasig inredning och kapade fjädrar. Objekt som 18-20-åringar sladdar runt med.
Till saken hör att många av de fräscha objekten finns i Norrland och inte Mellansverige som är aktuellt.

Helt rätt, jag tror det finns en stor sp&au[…]

Är det någon som VET! hur många[…]

Kränga av däck själv

Jag provade med däckjärn, kofot, spett o[…]

Tyvärr så är det samma fel p&ar[…]