- Igår, 22:17
#1612574
Hej!
Har tagit på mig att hjälpa en vän till min sambos familj som fått sin 740 -88 påkörd och som skall lösas in.
Farbrorn som äger bilen är 90+. Det är en 744 GL -88 han haft sen 2014 och innan det en bekant till honom som ägde den 95-14. Totalt fem ägare. Har vart helförsäkrad hos Volvia sedan den köptes 2014.
Bilen är väldigt väl omhändertagen, oljebyte årligen på verkstad, reparerad efter behov, oljebehandlad osv. Gubben är noggrann som många andra i den generationen. Bilen är i originalskick och bra bruksskick, besiktigad förra året till 2026-06-30.
Bilen är bärgad till märkesverkstad, där man konstaterat att den inte skall repareras. Ingen stor skada, framskärm, stötfångare, men vet ju hur fort det blir pengar och inget konstigt i sig att den blir inlöst.
Först erbjöd Volvia en ersättning på 18000:- med avdrag för självrisk eftersom han ansågs vållande.
Jag anser att ersättningen är på tok för låg då begärs minst 30' eller snarare 40' för likvärdiga objekt. Enligt villkoren skall försäkringen ersätta vad ett likvärdigt objekt kostar i den "allmänna handeln". Ordnade en fullmakt för att företräda ägaren och skickade några exempel på likvärdiga bilar som säljs privat på Blocket, för dessa begärs runt 40'.
Volvia kontrade med att erbjuda 20' med motiveringen att det fanns "lite skavanker och gamla lagningar".
För 18-20' skulle jag säga att man möjligen får ett besiktigat, vrak som någon ungdom haft att sladda med.
Har själv jobbat i bilverkstads-branschen och vet hur det fungerar, men har inte vart med om så dålig hantering av ett försäkringsbolag, särskilt inte märkesförsäkring.
Har ni för erfarenheter av Volvia och/eller tips?
Har tagit på mig att hjälpa en vän till min sambos familj som fått sin 740 -88 påkörd och som skall lösas in.
Farbrorn som äger bilen är 90+. Det är en 744 GL -88 han haft sen 2014 och innan det en bekant till honom som ägde den 95-14. Totalt fem ägare. Har vart helförsäkrad hos Volvia sedan den köptes 2014.
Bilen är väldigt väl omhändertagen, oljebyte årligen på verkstad, reparerad efter behov, oljebehandlad osv. Gubben är noggrann som många andra i den generationen. Bilen är i originalskick och bra bruksskick, besiktigad förra året till 2026-06-30.
Bilen är bärgad till märkesverkstad, där man konstaterat att den inte skall repareras. Ingen stor skada, framskärm, stötfångare, men vet ju hur fort det blir pengar och inget konstigt i sig att den blir inlöst.
Först erbjöd Volvia en ersättning på 18000:- med avdrag för självrisk eftersom han ansågs vållande.
Jag anser att ersättningen är på tok för låg då begärs minst 30' eller snarare 40' för likvärdiga objekt. Enligt villkoren skall försäkringen ersätta vad ett likvärdigt objekt kostar i den "allmänna handeln". Ordnade en fullmakt för att företräda ägaren och skickade några exempel på likvärdiga bilar som säljs privat på Blocket, för dessa begärs runt 40'.
Volvia kontrade med att erbjuda 20' med motiveringen att det fanns "lite skavanker och gamla lagningar".
För 18-20' skulle jag säga att man möjligen får ett besiktigat, vrak som någon ungdom haft att sladda med.
Har själv jobbat i bilverkstads-branschen och vet hur det fungerar, men har inte vart med om så dålig hantering av ett försäkringsbolag, särskilt inte märkesförsäkring.
Har ni för erfarenheter av Volvia och/eller tips?