Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har lite funderingar på hur jag kan kontrollera skicket på kamremmen.

Behöver jag plocka av drivremmarna för att kunna plocka av kåpan? Eller måste jag också plocka av hjulet som driver vattenpumpen?

Hur får jag loss den?

Vill kontrollera skicket på kamremmen. Hur ska den se ut om den är sliten/gammal?
Bara misstanken om att den skulle vara gammal är en god anledning att byta den. Nu är motorn en såpass gammal modell så skulle remmen gå av så händer ingenting, mer än att motorn stannar. Normalt intervall är 6000 mil eller 5 år till dagens moderna motorer som kan vara upp till 16000 mil eller 10 år
På en 2/3/7/900 modellerna (utom 960/V90) är det ganska lätt att byta
Du kan inte se på en kamrem om den är bra eller dålig, du kan bara se om den är hel eller trasig. Det är nästan lika mycket jobb att titta på den som att byta, om du ska se ordentligt. Är remmen bytt på verkstad ska det finnas en klisterlapp med datum och mil när det gjordes.
Har inte bytt på så ny 740 och på dom äldre (med höflåkten) får du ta bort fläktbladen och kåpan. Du har en elfläkt så där är kanske mer plats.
Lars82 skrev:Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen där den byttes för några år sen
Har den inte gått jättemånga mil sedan dess så funkar den några år till då. Det är mer noggrant på modernare bilar där ett kamrem haveriet kan gå på många 10000 kronor. Delarna till barnbarnets Renault Scenic gick på nästan 8000 kr. Och då var det bara delar. Tog åtskilliga timmar.
viewtopic.php?f=22&t=184517

Du ser uppenbarligen inga problem med ICE-bilar,[…]

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Wifi

Funkar 👍. Tackar

Bakaxelutväxling V70II

Mest troligt 3,33:1 Volvohandlare kan även […]