Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!!
Min chefs polacker äger en 745 GL -92 :P . Tryckslangen mellan styrservopumpen och styrväxeln läcker, någonstans på gummislangen, den består ju av först ett metallrör sedan en gummislang sen till ett metallrör igen. Mr. Polack är övertygad om att man bara kan köpa en lämplig gummislang och byta på nått sätt och använda de gamla metallrören på. Mr. Polack "ska" även vara bilmekaniker har han sagt så han kan en del om sånt, så de är kanske möjligt att göra så??

Frågan är då skulle detta vara möjligt på något sett om han är den polska motsvarigheten för MacGyver eller är det bara dumt? Om det går, finns det någon lämplig slang på t.ex. biltema att köpa då?

Skulle verkligen uppskatta ett svar :lol: , då de verkligen behöver en bil att ranta runt i.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är en hydraulslang med pressade kopplingar, trycket kan komma upp i 100 bar. Vanlig gummislang och slangklämmor är ingen bra idé...
av morgun
okej, misstänkte något sånt, hur säger man det på polska :P . Tack i alla fall sparkz.
av morgun
Var på kungälvs bildemontering idag och leta efter en sådan här hydraulslang. Men det finns ju tre olika system. Enligt min "Haynes" bok står det att det ska stå på metallplattan till höger under motorhuven. På min bil 740-88 stämmer det men på polackernas bil finns det en massa mer siffror och det står inte på samma sätt. Tycker mer att den ser ut som den gör på 940. Tog en bild:
Bild
Ingen bra bild, men om man trycker på den blir den lite större. Någon kanske kan hjälpa mig att avgöra vilket system det är. :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bilden på skylten är inte så läsbar...

ZF är helt i aluminium och har ett rutmönster på höger sida och på ventilhuset.

På Cam Gear är högra delen av stålrör.

Koyo verkar inte finnas på -92.

Vad jag ser i katalogen har ZF-växeln utgått och är ersatt av Cam Gear. och den ersätter bara till en styrväxel, inga slangar osv så det borde passa vilket som. Det finns bara en tryckslang att välja på så länge det är bensin och vänsterstyrt. 9191449 heter den om du ska ha en ny.

Borde passa från 89, eller när var det pumpen flyttade till höger sida?
av morgun
Du e kung!
Nä ny får dem inte, de får bara jag :lol:. Blir till att besöka någon skrot under dagen igen.

Visste inte att pumpen suttit på vänster sida :P , men min -88 har pump på höger sida, så de är nog från -88.
Vet att tråden är gammal men vill dela med mig om att jag (verkar) visst ha löst läckage på min S60 -01 2.4 med hjälp av slangklämmor. Inte bytt kopplingar mot slangklämmor - nej. Men jag täckte över punkteringen med en bit slang, och två slangklämmor spända väldigt hårt med spärrhandtag. Verkar tätt än så länge. Testat ha medhjälp som rattat snabbt fullt varv fram och tillbaka medan jag kollat. Innan reparationen sprutade en tunn stråle ut när man gjorde så. Nu droppar det inte ens. Sen blir förstås trycket högre när oljan är ordentligt varm samt om man gasar samtidigt antar jag.

Slangen är en s.k. värmeslang från Biltema. Gjord av armerad gummi.

Sökt runt mycket i trådar och åsikterna har alltid varit att trycket är för högt för slangklämmor. Vill uppmana andra som har samma problem att ge det ett försök innan man ger sig an den jobbiga uppgiften att byta ut hela röret.
3G släcks

Gjorde min senaste original service hos Volvo &Ari[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]