Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lars82
Hej! Hur vet man vilka drivremmar man ska ha. Tänkte köpa nya samt ev en kamremssats. Svårt att hitta vilka som passar. Min 940 har ac men den är urkopplad så tippar att man ska tänka som att den är utan ac.

Alla har olika mått.

Min är en b230fk
-96
Användarvisningsbild
av freak1
Sök på regnr på Biltema, Mekonomen, Autodoc mfl.
av TioTusenKRBil
Ta loss det som sitter på nu och köp likadant. Då vet man att det funkar. Annars så är det bara att åka till närmaste meca/autoexperten så vet man att de löser rätt grejer. Remmar diffar ju kanske 10-20kr styck max (inte kamrem då) mellan biltema och meca.
Användarvisningsbild
av lennarte
Klipp av dom gamla remmarna och mät längden. Viktigt är att du får rätt bredd på remmen. T.ex har Biltema på en generator rem beteckning 10 x 825 som är bredden x längden. Andra företag kan ha andra beteckningar, t.ex Z elker A x 825. På en del modeller har AC-n egen rem, då är det enkelt. Men ofta är servostyrning och AC-n på samma rem.
av Lars82
White skrev: tor 24 apr 2025, 15:27 Har du Bosch eller Denso generator? Du borde ha Bosch.
Ingen aning. Var förbi på mekonomen och hämtade ut nya remmar idag. Bytte generatorremmen. Den som driver vattenpumpen och servon var lite knepigare. Den gick jag bet på.

Remmen till generatorn spände jag så den hade ett spel på ca 1 cm. Följde instruktionen i haynes boken.

Tips för hur jag ska släppa på den andra spännaren. Riktigt klurigt att komma åt muttrarna. Så mkt saker i vägen.
av Lars82
White skrev: tor 24 apr 2025, 23:43 Man behöver oftast bara släppa på spännaren. Sedan trycker man ihop mitt på remmen så det blir som en hävkraft för att slacka på den.
Så jag behöver inte lossa på övriga muttrar. Ska testa att släppa på låsmuttern först. Ska jag sen skruva ut justeringsskruven för att släppa på spänningen? Sen bara klämma ihop remmen när justeringsskruven är utskruvad?
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745-a med 16V motorn (B234F) är det så att att man får lossa skruvarna i fästet på generatorn och sedan skruva tillbaka sträckarskruven 5 -7 cm. På AC och styrservo remmarna är det samma. Med det är fler skruvar att lossa och 50 gånger mindre plats att skruva på. Nu är denna motor lite annorlunda mot vanliga F motorn, så det borde vara lättare att komma åt på den. Har inte skruvat på "vanliga" F motorer på många år
av TioTusenKRBil
Man kan skruva loss multihjulet och dra på remmen sen skruva fast själva hjulet på vattenpumpen igen om det går trögt.

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]

Har sett varianter när man placear celler oc[…]