Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har otroligt mycket strul med aw 30-43le lådan i min ombyggda Volvo 960 1998 ambulans. Har plockat ner och bytt lådan tidigare så har sett över alla kontakter. Tror pnp switchen är bytt vid något tillfälle. Ny olja och nivån är korrekt. Tycker den går okej tills limp mode slås på av oklar anledning. Skaffat en Felkodsläsare och det jag fick ut idag var följande:

Fel: (AT-122 shift solenoid)
Vid gaspådrag i läge S

Såg över kablar och kontakter. Har pillats och skarvats på flertal ställen men allt bör sitta rätt och med god kontakt. Bytte TCM boxen under ratten till en som ska vara från samma modell och år men med andra siffror och beteckningar på (vad är viktigast att kolla?) kan det vara speciell mappning på TCMen för att det är en ambulans?

Tyckte den växlade rappare vid start inget fel vid gaspådrag i S som tidigare.
2 felkoder tändes efter en stunds körning i 100km/h (AT-341 lock-up function och AT-114 mode selector switch signal)

Nollade sen dök (AT-122 shift solenoid) upp igen efter en stund på tomgång och växlande mellan lägena.

Någon som har tips på vad som kan vara fel eller i vilken ände jag ska börja nysta?
Kan du känna att lockupen går i när du cruisar? På min S90 går den i vid 70 med växelväljaren i 4 och 50 i 3, ingen skillnad mellan S eller E-läge.
Går lockupen inte i verkar det vara ett vanligt fel att solenoiden är dålig, jag fick lov att byta min.
Samt hur är skicket på växellådsoljan? Dålig olja kan ju få solenoider att klibba, framför allt lockup-solenoiden verkar ha en oförmåga att spola rent sig själv, så den blir mer eller mindre skrot om den fastnar.
Osäker på hur jag känner att den går i? Kan eventuellt se på diagnosverktyget om den slår av/på samtidigt som jag kör så kan kolla det. Oljan är helt ny och lådan är sköljd så det är isåfall om gammal skit ändå sitter i lådan.
På min bil brukar det gå trigga lockupen att gå i (om jag rullar i typ 80 utan att den ligger i) genom att trycka till lite på gasen, släppa och fortsätta hålla jämn gas, då känns det som en växling när den går i samt att varvtalet sjunker lite.
När den väl gått i kan man accelerera lite lätt utan att varvtalet drar iväg, det känns stumt, som att gasa i en manuellt växlad bil alltså, men om man gasar hårt kopplar den från igen. I S-läge tror jag den kopplar från tidigare vid acceleration dessutom.

På min S90 spolade jag lådan med 12l utan att ta ner tråget, efter en säsong var oljan svart igen. Men då hade jag konstaterat att solenoiden var dålig, så då fick jag ha ner tråget för att byta den, det var ett fint lager sediment i botten på tråget, så jag gjorde rent allt och spolade genom typ 10l till innan det som kom ut var rött. Men sen dess har jag kört 1000+ mil utan att oljan blivit svart igen, bara hoppas det håller i sig :-D

Utöver detta var kontakterna på sidan av lådan helt sjukt ärgade på min. Jag fick lov att skarva en ledare vid sidan av kontakten, för den hade ärgat så dant att stift och hylsa ärgat ihop och ledaren gick av när jag försökte bända isär kontakten. Minns jag inte fel är kontakten med 4 pin till varvtalssensor och tempgivare, 6 pin till solenoiderna och 8 pin till växellägesgivaren.
Felkoden för mode selector switch fick jag på min med, men jag tror det var kontakten som var ärgad som var felet. Annars är det tydligen det andra vanliga felet med dessa att växellägesgivaren ärgar inuti.
Här köpte jag solenoiden:
https://lbmautoparts.com/en-gb/a-t-part ... 040313001J#
Jag köpte även nytt filter, samt flush-medel jag spolade lådan extra med innan jag tog ner tråget, och en tillsats jag hade i efter jag rengjort och spolat klart allt för att försöka förlänga livet på allt så mycket som möjligt.
Att byta solenoiden och filtret var det enkla, det jobbigaste med hela processen var att göra rent all gammal silikon från tråg och växellåda. Det är ju en japansk låda, och japanerna tror inte på packningar :-D
Så med det sagt vill du nog lista ut om solenoiden funkar eller inte innan du tar ner tråget, men det verkar som sagt vara ett standardfel att den beckar igen och slutar fungera rent mekaniskt.

Tack. Fundering var mer kring att jag har sett sam[…]

Riktning dörrar

Lite ny info: Jag har nu varit i kontakt med skade[…]

För mycket camber 940.

Till att börja med, tack för engagemange[…]

Kamaxellägesställare

När jag köpte en ny så konstaterad[…]