Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1605731
Jag har ett klonkande ljud då och då från vänster framfjädring på min 740 -89, och misstänker att det är muttern som håller nere stötdämparen i fjäderbenet (gland nut) som gängat upp sig. Går det möjligen att avgöra från bifogade bilder? Kan man dra åt denna på plats i bilen? Verkar som att man först måste lossa dammskyddet (här med trasig topp) som verkar hålla gummibäljen på plats mot nedre fjädersäte.
IMG_20250330_173011260_HDR (1).jpg
IMG_20250330_173011260_HDR (1).jpg (387.27 KiB) Visad 1215119 gånger
IMG_20250330_173011260_HDR (1).jpg
IMG_20250330_173011260_HDR (1).jpg (387.27 KiB) Visad 1215119 gånger
Bilagor
IMG_20250330_172658735_HDR.jpg
IMG_20250330_172658735_HDR.jpg (345.66 KiB) Visad 1215119 gånger
#1605754
Skulle nog säga att klappret beror på sliten/defekt stötdämpare, den där muttern som håller dämparen i fjäderben brukar rosta fast o vålla en del bekymmer vid byte av dämpare.
Vad som man kan se på bilderna ser muttern ut att sitta ok, brukar vara några fria gängor synliga precis som man kan se.
//Chris
#1605778
Tack för svar!
Låter betryggande att det förmodligen inte är muttern som är på väg att släppa, jag har i plan att kolla hur det ser ut på andra sidan som jämförelse. Gungar man på framflyglarna stannar rörelsen upp relativt omgående och det går inte att se någon skillnad mellan sidorna vilket i och för sig borde tala emot att en dämpare var helslut.
Jag var rädd för att det fanns risk för att dämparen lossnar ur fjäderbenstuben vilket känns farligt om det sker under färd...
#1606015
Det som ibland händer när dämparna blir slitna är ett knappt märkbart glapp, som kan ge en del klapper, hade det på mina stötdämpare på 945an, märktes inget när man gungade på bilen och inget som hittades på besiktningen. tror de dämparna hade gått 35000mil, blev en jätteskillnad med nya dämpare. Sen kan själva fjäderbens-lagringen bli dålig o ge ifrån sig ljud med och man vara värt att kolla.
//Chris
#1606248
Dämparna har suttit där 20 år och 15 000 mil så det låter ju som om troligt att det är precis som du beskriver. Det är som ett diskret knäppande vid låg fart när man svänger/bromsar/backar ut. Sedan jag tightade till muttern högst upp i motorrummet hör jag inte längre det tydliga ganska höga fjäderklonket jag hade tidigare. Eller så beror det på högre temperatur utomhus nu. Rengörning och smörjning av bromsoket (två kolvars, med lite rostfläckar) tog nog bort en hel del av klappret vid bromsning (ena kolven kärvade lite). Borde byta oket när jag får tid, tyvärr fanns inte Lucas/TWR 2*40mm för ABS som billighetsvariant på Biltema.
Eftersom dämparna inte ger några värre komfortproblem och besiktningen inte sagt nåt än (snart dags :-) har jag inte riktigt haft motivation att sätta igång med byte. Har dessutom just bytt båda styrlederna och gjort framhjuls inställning så man är ju inte sugen på att göra om det om styrleden skulle skadas när fjäderbenet ska ut...
#1606374
Precis, ett sånt ljud kan det bli. Är nog att betrakta som ett skönhetsfel när bilen bara gått 15000 mil. Hade samma symptom på en 760 Turbo jag hade med, men bytte dämpare i samband med att jag renoverade hela framvagnen (nya bussningar, leder o allt) gjorde förövrigt samma på min 945a. Visst kan såna ljud påverkas av ändrad yttertemperatur.
//Chris

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]