Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av emil31672
Hej.
När jag startar bilen utan att gasa så dör den men om jag startar och trycker lite på gasen så lägger den sig perfekt på tomgång och går hur fint som helst. Den har inte varit såhär tidigare. Kända fel är att bränsleslangen läcker lite grann kanske är det som gör att den dör vid start utan att gasa lite. Vad skulle felet kunna vara? Det är en Volvo 940 med b230fb
av volvo740sugmotor
Har rätt liknade på min går perfekt i ca 2 sekunder men efter det går den sämre och dör om det är för kallt. Repar sig själv efter någon minut eller så kan man gasa till en kort stund så försvinner det direkt.
Eftersom jag bara kör på sommare är det inget jag kikat på närmare.
Läckan kan vara bra att fixa till, om inte annat pga brandrisk.
av emil31672
volvo740sugmotor skrev:Har rätt liknade på min går perfekt i ca 2 sekunder men efter det går den sämre och dör om det är för kallt. Repar sig själv efter någon minut eller så kan man gasa till en kort stund så försvinner det direkt.
Eftersom jag bara kör på sommare är det inget jag kikat på närmare.
Läckan kan vara bra att fixa till, om inte annat pga brandrisk.
Okej tack för svar. Mitt problem är inte beroende på hur varmt eller kallt det är ute men när man drar på starten o man hör den starta så dör den direkt om man inte ger lite gas så att den lägger sig rätt.
Användarvisningsbild
av Chris72
Min 945a med 230FB hade märklig tomgång, det jag gjorde var att först göra ren tomgångsmotorn, det hjälpte lite. Sen hade jag bort gasspäjllshuset, gjorde rent ordentligt slipa bort slitkanten vid spjällskivan med våtslippapper så den verkligen stängde ordentligt och se justerade jag in allt enligt rep. bok och sedan dess har tomgången alltid var perfekt varm som kall.
//Chris

Alla bromsok är nya.. och glidpinnarna &aum[…]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]