Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TioTusenKRBil
#1601804
Bult kan man behöva byta ut beroende på hur sträckta de är (finns mått och guider online eller i böcker men kan ej spec i huvudet då jag aldrig mätt själv helt ärligt). Kostar inte mycket med nya typ elring annars (300-500kr för ett set). Funkar även med 12,9 bult från byggaffären, men då måste man efterdra också.
Tömma vatten är ju inte svårt. Du kopplar bara av undre kylarens slang och öppnar upp systemet så det rinner på ordentligt. Lite kommer det nog "rinna" av under huven när du lyfter toppen ändå, men det är inget farligt. Tänk på att ha lite papper eller en gammal trasa redo för att fånga upp ev. spill. Tänk på att det kan droppa lite olja också.
Mät som sagt med stållinjal och bladmått om du måste planslipa toppen. Är det bara en EPA så går det faktiskt att göra hemma också med plan yta, sandpapper, och lite muskler. Annars kostar det typ ~600kr beroende på motorrenoverare.
När du ändå har av toppen kan det ju vara en bra ide att gå igenom den och slipa in ventilerna också, vilket är lätt gjort för hand med bränsleslang, eller med typ skruvdragare om man är kaxig. Kör bara inte torrt utan se till att du har slippasta.

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]

Det sitter ingen kamrem på din motor så[…]

Min v60 D4 2016 dog från ingenstans i helgen[…]