Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stråle
Har i dagarna skaffat mig en 944:a -92 med icke fungerande kupefläkt..
troligtvis sitter det ecc i den men ac.n kyler inte.. (Siffror på värmereglaget..) Vad brukar vara den vanligaste orsaken till att fläkten är helt död??
Behöver lite snabba enkla svar då jag jobbar i Norge och behöver fläkten samt dyrt med delar här..
Tack på förhand/ Stråle
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat att det kommer spänning till ecc. Har du kollat säkringen?

Mvh GK
av NilsO
Säkringarna är väl det man kollar först, nr 6 och 16 tror jag det är (kan inte svära på det).

Annars tror jag att fläkten själv gått sönder är det troligaste. Man kan ibland få igång den tillfälligt om man knackar på den. Man kan byta kol/borstar och sånt, eller byta ut hela. Man kan felsöka genom att koppla in en 12 V glödlampa istället för fläkten. Den ska lysa starkare ju högre fläkthastighet man väljer.

Det finns också ett "effektsteg" till fläkten som kan gå sönder, det är en form av steglös elektronisk hastighetskontroll och sitter bakom handskfacket. Men går det sönder så brukar fläkten ändå fungera på högsta hastigheten (precis som på bilar med gammaldags fläktmotstånd).

(Om vindrutetorkarna lägger av samtidigt som fläkten är det antagligen ett helt annat fel, nämligen i tändningslåset. Men om torkarna fungerar kan du bortse från den möjligheten.)
av stråle
Liten tanke bara.. är ac:n påverkad av om fläkten inte går.. alltså om inte fläkten funkar så går inte ac:n eller är jag helt fel ute..
av NilsO
Jag förstår kanske inte riktigt hur du menar...

Men fläkten står ju för luftflödet. Ingen fläkt, ingen kalluft förutom det som dras in genom luftintagen om man kör någorlunda fort. Det är samma fläkt för kalluft som för varmluft, sitter nere till höger bakom handskfacket.

AC-kompressorn är oberoende av fläkten, så om det finns köldmedium etc ska den slå till (åtminstone kort) när man slår på AC:n även om fläkten inte fungerar.
av dirrold
Hej, har en volvo 944 -93 som kupefläkten inte går på oavsett vilket läge jag ställer reglaget på😩 om jag mäter med multimeter i kontakten som sitter i fläkten så mäter jag 11,4 v vilken hastighet jag än ställer på reglaget (även om det står på 0) jag tog lös fläkten och kopplade den direkt på batteriet då snurrade den för fullt så det borde inte vara fläkten det är fel på.

Borde det inte bli olika värde i kontakten beroende på vilken hastighet fläkten står på? Förut gick den på 5:an och ingen annan hastighet då tog jag lös motståndet och lagade det så då gick den på alla hastigheter ett tag innan det slutade fungera över huvudtaget

Finns det någon som kan ge mig tips på hur jag ska gå vidare?
av Matti00
Har liknande fel och så på ett inlägg att direkt fläktmotorn är lite dålig och det uppstår mera motstånd i motorn så bränner det fläktmotståndet, du nämnde att du fixat motståndet redan, kolla det igen och säkringar skulle jag säga
Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Min har som tur 360. Jag trodde att om bilen har[…]