Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1601023
Tack men det var lite små dyra sen slår de säkert på frakt på en hundralapp till också. På Bilia sålde de båda för 279 kr MEN då behöver jag vänta en vecka så jag har beställt därifrån. Skiter det sig så är dessa sidor ett givet val.
Hörde med KLracing och de kan tillverka dessa till mig men det kommer dröja 2-3 månader, låter lite väl lång tid. Så först bilia och i andra hand dina sidor om det skulle vara fel. svårt att se på sprängskisserna om det verkligen var den.

Förövrigt bra sidor som jag inte visste fanns, tack.

Får se det från den ljusa sidan, jag behöver inte stressa iallafall :-)
#1601034
Bromsvätskebehållaren är full med svart dynga och annat slem. Har skakat med diskmedel, wd40 men inget biter på det fullt ut.
Då såg jag att KLracing har ett tillfälligt parti med sådana inne, helt nya och de verkar lite små svåra att få tag på så varför inte när allt annat ska bli fint. Vore dessutom riktigt irriterande om något smuts ställer till det för de nya bromsarna(eller de äldre bak).

Sådär då, så var den borta. Misstänker att det är rost inuti.
P_20250204_132018.jpg
P_20250204_132018.jpg (2.77 MiB) Visad 869 gånger
Denna hållare satt runt den men vet inte riktigt funktionen då den verkade inte sitta fast i något?
P_20250204_132025.jpg
P_20250204_132025.jpg (2.99 MiB) Visad 869 gånger
Fina gängor till skillnad från nere vid slangarna. Ja jag gillar att märka upp alla kablar så det inte blir fel, om ni undrar varför det finns en sladd där med tejp på.
P_20250204_144643.jpg
P_20250204_144643.jpg (2.11 MiB) Visad 869 gånger
P_20250204_144636.jpg
P_20250204_144636.jpg (2.7 MiB) Visad 869 gånger
Undrar om någon bytt denna förut för jag hittar ingen O-ring för tätning för den gamla, men den nya har det. Trots den har stått i ett par månader nu fanns det vacuum kvar som pös ut(eller in).
P_20250204_144707.jpg
P_20250204_144707.jpg (2.81 MiB) Visad 869 gånger
#1601048
volvo740sugmotor skrev: tis 04 feb 2025, 15:09 .. Misstänker att det är rost inuti..
Blir gärna så om man inte byter bromsvätska regelbundet..
Bromsvätska övergår så att säga spontant till vatten genom hygroskopi :-D
#1601113
Jag testar nog röd sprit och inte rörd sprit ;-)
Detta projekt kommer sakta ned nu då jag tänker att jag inte sätter dit nya huvudcylindern innan jag fått nya behållaren och förlängarna. Kommer dröja en vecka ca.
Ja rätt många är dåliga på att byta vätska i tid, även jag men saaben och nu volvon har renoverade bromsar så där ska jag försöka hålla efter bättre så de inte får mer vatten än nödvändigt i systemet.

MEN efter detta ska jag ganska omgående byta koppling då den börjat slira i uppförsbackar och tar väldigt långt upp. Den enda jag bytt koppling på med hjälp är på saaben och där byter man från ovansidan, centrering behövs inte då man skjuter in drivaxeln igenom hela under montering så det centreras "automatiskt". Hittat någon guide här har jag för mig, finns det någon jag bör följa? Har 5 växlade lådan utan "overdrive" M47 heter den va? Behöver ni någon bild för att kunna avgöra vad jag har så säg bara till.
Är det någon speciell koppling eller fabrikat jag bör välja? Kan ju köpa på mig delarna redan nu.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000026218?
Fungerar den eller är det skräp. Saaben krävde en original sacks koppling för att inte slira, den är lite trimmad men denna bil är ganska original på allt men tar gärna något bättre än sämre.
Något annat jag bör byta/ändra när jag ändå är där och bökar?
Bör jag även göra en ny tråd om detta kanske?
#1601122
lennarte skrev:
volvo740sugmotor skrev: ons 05 feb 2025, 08:57 Jag testar nog röd sprit och inte rörd sprit ;-)
Det hade jag också gjort. Rörd sprit kan vara utspädd :x :-o :-o :-(
Ska ut och fortsätta med stötdämpar byte nu. Montera färdigt höger sida och (efter middag) plocka isär vänster sida.
#1601150
Bytte dämpare och fjädrar runt om på min för ca 5 år sedan. Blev mycket bättre. "båt" känslan försvann.

Försökte laga en avgasläcka med dåligt resultat. Alutejp fungerar inte bra.
P_20250205_125003.jpg
P_20250205_125003.jpg (3.03 MiB) Visad 268 gånger
Fick såga itu den gamla huvudcylindern för att få ut delarna. Den där packningen sitter som fan, vad har dom satt in den med egentligen, superlim? Efter jag såga av den kunde jag få ut delarna. Trodde den skulle vara lös när jag tagit bort låsringen.
P_20250205_142211.jpg
P_20250205_142211.jpg (2.7 MiB) Visad 268 gånger
Rost i stora mängder, oljan som rann ur var även den helt brun av rost.
P_20250205_141917.jpg
P_20250205_141917.jpg (2.67 MiB) Visad 268 gånger
#1601157
Erik Å skrev: tis 04 feb 2025, 18:07
volvo740sugmotor skrev: tis 04 feb 2025, 15:09 .. Misstänker att det är rost inuti..
Blir gärna så om man inte byter bromsvätska regelbundet..
Bromsvätska övergår så att säga spontant till vatten genom hygroskopi :-D
Jobbig jäkel att få loss, rosten flödade ur den.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
OM RYSSEN KOMMER

Ruttet när världens två störs[…]

Uppdatering XC60

Jag är precis på väg att byta och […]

En följdfråga. Slocknar SRS sen eller […]

Där är 2 st anslutningar på t&au[…]