Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LOB
Calix rekomenderar både slang och kontaktvärmare till olika modeller av v70 motorn. Borde då inte en slangvärmare också fungera till en 960 då det i princip är samma motor med en extra cylinder? Kan det finnas ngn orsak till att Calix/ Defa inte rekomenderar slangvärmare till 960? De verkar ju vara effektivare än blockvärmare som bara trycks mot motorblocket.
av lennart lundberg
Hej!

Har skrivet några rader på ditt andra inlägg om samma sak från den 20 dec.
” Hjälp! Biltemas motorvärmare till 960?”
Citat: Har själv en slangvärmare på min 960 och det är helt OK tycker jag. Lätt att montera och går att flytta till nästa bil om man vill. Monteras i den nedre slangen från kylaren genom att kapa slangen. Har även det på vår andra bil en Volvo.
Vet ej vilket märke det är, men det är inte Biltemas värmare så därför har jag ingen erfarenhet av deras värmare.

Det finns säker någon som har mera erfarenheter från block/slang värmare.

Lennart 960
av Nenne428
Personligen föredrar jag nog blockvärmare, dvs av instickstypen. Då vet jag att vattnet i motorn värms upp. Jag har en känsla av att slangvärmare inte är lika effektiva då jag inbillar mig av att de även värmer upp vattnet i kylaren, vilket verkar rätt onödigt, termostaten öppnar ju inte förrän motorn uppnåt en "arbetstemperatur" i alla fall.
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]