Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger så är den otroligt svårstartad.
Gick ut igår -10 grader och gnugga o gnugga!

Efter en timme av att gnugga ,motorn hostat hela tiden, så gick den igång men oroligt. Tills den blev varm då började den gå vanligt. (Gick på typ 2 cylindrar i början)

Någon som har någon idé vad det kan va. Tändningen ser bra och och det är nya stift och dom är inte blöta efter man kört på startmotorn. lambdan är bytt men lampan lyser ändå. Den går lite rikt när den väl går.
Har en video på hur den går men vet inte hur jag kan skicka den

Felkod på lambdasond.
Du måste "nolla" felkoderna för att komma ur "Limp Home Mod" och Lambdasonden "kopplas in" igen. Vilken felkod har du nu? Finns bara en felkod dom säger att lambdasonden är kass (1-1-3). Kan betyda att styrenheten är kass också. 2-1-2 betyder att lambda signalen saknas, inte att sonden är trasig.
Vissa modeller har en kallstart spridare på undersidan insuget. Den ska spruta in extra bränsle vid start under c:a -12° till -15°.
Om miljölampan (Volvos namn) lyser är motorn i "Limp Home Mod" då går boxen efter ett "protokoll" och boxen tror att det är +18°. Och motorn blir väldigt svårstartad i minusgtader

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]